Ik heb 2 vragen over linux meer informatie in descriptie

ik heb 2 vragen over linux Vraag 1: is linux gratis?
vraag 2: als ik linux heb en ik wil iets downloaden moet het dan weer speciaal voor linux zijn, of kan ik gewoon op download nu klikken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (3)

1. linux is inderdaad open-source, dus op linux gebaseerde bestuuringssystemen zijn meestal gratis (ubuntu, open suse, centos etc.)

2. voor linux heb je natuurlijk linux software nodig. voor heel veel programma's zijn er alternatieven, maar heel veel software mist een serieuze alternatief. photoshop bijvoorbeeld. je hebt wel gimp, maar dat is niet hetzelfde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, je kunt geen combat arms spelen. dat spelletje is er alleen maar voor windows. er zijn wel emulatie programmas, maar daar zou ik niet aan beginnen als ik jou was!
1. Linux is gratis te downloaden
2. Linux heeft een download center waar je alle 'belangrijke' software kan downloaden zoals een special versie van Google Chrome, je kan daar ook spelletjes downloaden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1) De meeste linux versies zijn gratis.

Sommige versies, zoals de RedHat distributie, moet je voor betalen. Het is dan niet het besturingssysteem maar de speciale verzamelde en samengestelde distributie waar je voor betaald.

2a) Programma's (en dus ook spelletjes) moet je in een speciale linux-versie zien te vinden.

Je kunt een voor Windows geschreven App, Prog of Game niet zomaar onder Linux gebruiken. Vaak zijn programma's ook voor Linux beschikbaar, anders zijn er meestal wel alternatieven.

2b) Bestanden zoals Plaatjes, Films en Muziek kun je gewoon downloaden en kijken of luisteren onder Linux.
rose