Waarom is het zo moeilijk om met het programma mirc irc bestanden te verzenden via dcc als je achter een router zit?

Heb een linksys wireless broadbandrouter, ik kom wel in die router, maar om de juiste poorten open te gooien blijft een probleem

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (3)

Via de link kom je op een Engelse site waar informatie staat over hoe je jouw router kan forwarden, het openzetten van een poort.

Als je achter een router zit en je gebruikt een programma dat een poort (soort deur) nodig heeft dan moet je die openen in je router zodat die weet dat het programma gebruik mag maken van die deur. Je geeft dus een soort vrijbrief.

In het menu van jouw router staat het denk ik onder beveiliging en dan port forwarden. Dan vul je een naam in bijv. mirc en dan vul je bij range/bereik het poortnummer in en dan op activeren, meestal door een vinkje en daarna op opslaan. Meestal moet je de router herstarten voor het echt werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit gewoon een soort mini websiteje in, ik geloof op 192.0.0.1 of iest dergelijks, staat in je bijgeleverde boekje. En in dit menu kun je helemaal los gaan met poorten openzetten en sluiten. Dus gewoon je internet explorer openen en ipadres intypen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toen ik nog veel met mirc bezig was forwarde ik eerst mirc indent via port 113.(protocol udp)
daarna in DCC kies je "options" vervolgens "dcc ports"
daarna kun dus "first" and "last" (port range) aangeven.
last moet staan op poort 5000 en afhankelijk van hoeveel bestanden je per keer wilt wilt versturen tel je naar beneden. stel het zijn er 20 maximaal per keer dan vul je bij first 4980 en bij last 5000. als je dit hebt gedaan forward je vervolgens een range van 4980(first) tm 5000(last) in de router en bij IP geef je het ip adress op van je computer waarop je mirc DCC wilt gebruiken. (protocol tcp/udp)

Toegevoegd na 4 minuten:
in het uiterste geval kan het zijn dat je firmware van de router verouderd is. zoek dan naar een nieuwe versie die wel port range forwarding ondersteunt.