klopt deze zin?

zoals op de foto

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag, maar is meer een taalvragen dan een computervraag, al staat dit op een computersite.

Antwoorden (7)

Yep, dit klopt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
En bovendien kan zo iedereen een antwoord gokken.
Tot nu toe heb ik zulke nutteloze reacties altijd voor verwijdering gemeld bij de moderators. Maar hun commentaar is dat vanwege het feit dat er een gesloten vraag wordt gesteld dit "antwoord" toch voldoet aan de richtlijnen, helaas.....
ja hoor prima zin.

Het betekend hetzelfde als : Geen virussen of gevaarlijke software gevonden.

maar dan in een net iets netter nederlands.

Toegevoegd na 16 minuten:
grammaticaal is het ook goed.

want 'virussen noch andere gevaarlijke software' is 1 ding, je kan het vervangen door 1 woord. bijvoorbeeld 'het' het werd gevonden.

Vandaar dat het 'werd' is en niet 'werden'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het meer gaat om de grammatica..
Voor mijn gevoel klinkt "werden niet gevonden " beter.
Virussen is meervoud, vandaar mijn gevoel

Toegevoegd na 2 minuten:
zoals in Jan noch Piet wist van het ongeluk
en De kinderen noch hun leraar waren aanwezig
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je bedoelt: 'werden gevonden' ;)
Virussen is idd meervoud, maar 'andere gevaarlijke software' is weer enkelvoud. Lastig!
En de zin 'Virussen werden, noch andere gevaarlijke software werd gevonden' klinkt ook niet echt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor mij is het ook "werden" + voor anneliez Maar ik heb nog wel een probleem met je toevoeging.
Ik zou zeggen: Jan noch Piet wisten van het ongeluk.
Zou dat echt fout zijn? Eigenlijk heb ik geen idee, want ik vermijd dit soort constructies altijd als ik iets schrijf.
Ik heb even gegoogled:

Het gebruik van noch:
Na noch kun je enkelvoud en meervoud gebruiken.
Voorbeeld: De inhoud noch de vorm stond (of: stonden) mij aan.

Na dubbel noch volgt er enkelvoud.
Voorbeeld: Noch de inhoud noch de vorm stond mij aan.

Na dubbel noch met meervoudig onderwerp volgt er meervoud.
Voorbeeld: Noch zijn manieren noch zijn gedrag bleken te zijn verbeterd.

http://www.taaluitleg.nl/zoektochten/stijlEHBO/zinsbouwfouten.htm

Vraag
Wat is correct: (Noch) Jan noch Piet hebben dat gedaan of (Noch) Jan noch Piet heeft dat gedaan?

Antwoord
In zinnen als deze (waarin de delen van het onderwerp allebei enkelvoud zijn) is de enkelvoudsvorm ((Noch) Jan noch Piet heeft dat gedaan) altijd correct. Daarnaast is ook de meervoudsvorm ((Noch) Jan noch Piet hebben dat gedaan) mogelijk.

Toelichting
Het nevenschikkende voegwoord noch wordt op dezelfde manier als en gebruikt om verschillende elementen aaneen te schakelen, maar dan in ontkennende betekenis: beide aaneengeschakelde elementen worden ontkend. Jan noch Piet betekent 'Jan niet en Piet niet'; Noch Jan noch Piet betekent 'en Jan niet en Piet niet'. Noch komt vooral in geschreven taal voor.

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/582/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zin is fout. Virussen is meervoud, dus het moet zijn "virussen werden niet gevonden". De toevoeging "noch andere gevaarlijke software" doet hier geen afbreuk aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Iets toch wel, want door het woordje noch is "niet" overbodig in de zin. Correct zou zijn: Virussen noch andere gevaarlijke software werden gevonden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je niet volgen. Ik zeg niet dat de toevoeging "noch andere gevaarlijke software" overbodig is voor de boodschap, ik zeg alleen dat het geen afbreuk doet aan het feit dat "werd" "werden" moet zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ok, als je de bijzin "noch andere gevaarlijke software" toevoegd, dan vervalt natuurlijk het woordje niet, maar nogmaals: het toevoegen van die bijzijn doet geen afbreuk aan het feit dat het "werden" in plaats van "werd" moet zijn, dat is mijn punt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(en "toevoegd" met een t dan)
Amadea
13 jaar geleden
P.s. De minduim komt niet van mij, want jouw antwoord is in principe goed. Maar ik bedoel uit te leggen dat jij stelt dat de juiste zin is: "virussen werden niet gevonden, noch andere gevaarlijke software". Maar dat woordje 'niet' hóeft er voor de juistheid niet aan worden toegevoegd....
De zin klopt niet helemaal als is de bedoeling wel duidelijk.
- Voor het goede begrip klinkt in dit geval meervoud beter dan enkelvoud.
- Beter de tegenwoordige tijd dan de verleden tijd.
“Werden” geeft de mogelijkheid dat de conclusie nu niet meer geldt.
Daarom:
“Virussen noch andere gevaarlijke software zijn gevonden”.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werd niet gevonden. Appel of anderzijds gekke software werd niet gevonden. Dit of dat werd niet gevonden. de EV vorm 'werd' slaat op de software. Wat dat betreft klopt het. De zin is echter stijl technisch niet netjes, ook al zou het deels correct zijn.