Wat is goede software (gebr.vriendelijk) om +6000 foto's te kunnen ordenen op de harde schijf en ook te kunnen bewerken in zowel JPG als RAW formaat?

ik zoek een (gebruiksvriendelijk) programma dat al enige bekendheid heeft om +6000 foto's te kunnen ordenen op de harde schijf en ook te kunnen bewerken in zowel JPG als RAW formaat (zoals nikon NEF). prijs is niet van belang. werkt op windows 7 of XP. foto's zijn 5-60 Mbyte

digitale foto's bewerken en sorteren , graag ervaringen & voorstellen
--
#is het programma intuitief te gebruiken? (leercurve)
#is het snel (laat vlot 100 fotos zien in 1 folder bijv.)
#kan je eenvoudig fotos aanpassen of zijn er juist 1001 mogelijkheden die het te ingewikkeld maken?
--
ik denk hierbij aan iets meer professionele software, zoals BIBBLE -- IEMAND HIER ERVARING MEE?
http://www.pcmweb.nl/reviews/bibble-5
--
maar graag ook ervaringen van jullie met andere software, zoals
Adobe Photoshop Lightroom,
Windows Live Photo Gallery 2011,
Picasa ,
Ashampoo Photo Commander 9
enz...
--
http://explore.live.com/windows-live-photo-gallery?os=other
http://download.cnet.com/Ashampoo-Photo-Commander-9/3000-12511_4-10109566.html
http://download.cnet.com/FotoAlbum/3000-12511_4-10047491.html
enz...
--
Dank!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
4.5K

Antwoorden (5)

Ik gebruik ACD See pro naar volle tevredenheid. Vanuit de vieuwer kun je managen, (batch) bewerken, slideshows maken en nog vee meer wat ik nog niet ontdekt heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hallo, dank je!
ik had deze vroeger eens geinstalleerd, maar was er niet zo enthousiast over en niet alle internet verslagen zijn er positief over, maar ik zal zeker zelf nog eens kijken. alvast bedankt!
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,887468,00.asp
Ik ben een mediavormgever/fotograaf en werk met veel raw bestanden. Rond de 16.000 op het moment. Er zijn in de industrie echter maar twee applicaties die voldoen aan de professionele norm. Adobe Photoshop Lightroom en Aperture van Apple (Mac only). Voor beide applicaties zijn er veel boeken en websites met leerstof. Als je de basis van fotografie kent zijn beide programma's eenvoudig te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank voor je advies! ken je Bibble ? alvast bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog nooit van gehoord. Ik werk op Mac computers en daardoor redelijk beperkt in software keuzen buiten de grote jongens.
Blijf baas in je eigen computer.
Gebruik de opties in windows verkenner door zelf de juiste mappen aan te maken en daar een logische tree in op te bouwen. Geef juiste namen zowel aan de mappen als aan de foto's . Laat ze vooral niet de nummers uit de camera behouden. Hernoem ze dus.
De meest programma's voor het schikken maken er een potje van door zelf mappen aan te maken meestal door de datum van de foto te gebruiken.
Als je daarmee klaar bent kun je altijd via bijvoorbeeld windows live foto gallery of picasa te gebruiken nog face tracking doen.
Frank
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met photoshop cs5 heb ik goede ervaring met het bewerken van fotos in batch zoals verkleinen of vergroten opslaan als jpg of bestandsnaam wijzigen. Volgens mij zoek jij dit ook. Voor batch rename is een plugin beschibaar vanaf cs4. Tevens is er een browse functie om meerdere foto's naast elkaar te bekijken waarbij je kan in en uitzoomen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry voor mijn late reactie, ik had een hele aanvaring met de moderators en het beheers team, geschorst, terug in gang gezet enz...
verder;omdat mijn collectie doorheen de jaren is gegroeid en ook is begonnen toen er van PC's nauwelijks sprake was, is ordenen/bewerken nu zeker op zijn plaats. de 6000 stuks hoeven niet elk gedetailleerd een eigen unieke naam, maar toch enigszins, het zijn al de best uitgezochte van een grote hoop, jaren foto's nemen...
dank voor je tip van CS4-5 het is een van de bekende grote jongens; het overwegen waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ze geen unieke naam hoeven te hebben is batch rename een aanrader neem aan dat je het al gecategoriseerd hebt in mappen. Stel je hebt de map groene bomen waarvan je 900 fotos heb, dan geeft je in je batch rename scherm de naam groene-bomen en kies je voor 3 digit serial number en extension .jpg hij maakt dan ook van .JPG > .jpg ook wel zo netjes als je toch bezig bent, hij begint nu bij de eerste afbeelding die noemt ie groene-bomen-01 volgende groene-bomen-02 totdat ie klaar is let wel op dat je naar een nieuwe map schrijft en voor de zekerheid een backup heb van de foto's. Wat betreft het bewerken van de foto's kan ook met de batch al moet je hier wel mee oppassen omdat geen 1 foto hetzelfde is maar een lichte kleur correctie zou je wel kunnen doen. succes Op een uitgeverij waar ik werkte zette ze zo duizenden foto's in een paar minuten om naar een ander formaat.
Ik heb prima ervaringen met zowel Picassa 3 als met Irfanview dus is dát goede software ,bovendien gratis en vrijwel dezelfde mogelijkheden als een Photoshop pakket.

http://downloaden.superfiles.com/viewtags/download+irfanview+nederlands.htm

Groet:Zoekertje