Hoe kan ik gemakkelijk in Excel bij een grafiek de X en de Y as omkeren?

Toegevoegd na 33 seconden:
Excel 2010

Toegevoegd na 24 minuten:
Het wil niet lukken :(

[IMG]http://i56.tinypic.com/2zgf5nm.png[/IMG]

Toegevoegd na 24 minuten:
Image and video hosting by TinyPic

Toegevoegd na 25 minuten:
http://i56.tinypic.com/2zgf5nm.png

Toegevoegd na 25 minuten:
http://tinypic.com/r/2zgf5nm/7

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
3.8K

Het beste antwoord

In excel zit hiervoor een functie. De functie heet transponeren. Met deze functie kun je van een tabel de gegevens op de x- en de y-as omdraaien.

Ik heb een link toegevoegd naar de site van Microsoft waar deze functie wordt toegelicht in Excel 2010.

Toegevoegd na 1 uur:
Wat gek, bij mij werkte het wel. Het idee is dus om de tabel onder de grafiek om te zetten en vervolgens een nieuwe grafiek aan te maken.

Ik kijk even verder.

Toegevoegd na 2 uur:
Afhankelijk van hoe handig je bent heb ik een mogelijkheid gevonden. Blijkbaar blokkeert excel op het moment dat je de 2e as wil wijzigen.

Een workaround die ik heb gevonden is: klik met de rechtermuisknop op de horizontale as en kies voor 'as opmaken'. Klik dan op 'uitlijning' en kies voor 'alle tekst 90 graden draaien'.
Klik dan met de rechtermuisknop op de verticale as en kies voor 'as opmaken'. Vink nu bij 'opties voor as' het hokje 'Waarden in omgekeerde volgorde' aan. Daarna zet je ook hier de uitlijning op 'alle tekst 90 graden draaien'.

De grafiek die je nu hebt kun je kopieren en plakken als afbeelding op de plek waar je hem wil gebruiken. Ik heb als voorbeeld mijn versie (die er op lijkt) gebruikt. Alleen de legenda moet je dan nog even aanpassen of er een losse naast maken en je bent klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hej wat gek, het was mij gelukt, maar als ik de gegevens van jouw plaatje overneem dan schuift hij hem steeds weer terug naar de omgekeerde situatie. muteer je veel in deze grafiek? zo nee, dan heb ik wel een workaround via het maken van een afbeelding, maar dat verdient niet de schoonheidsprijs en vereist een beetje handwerk.