Hoe bereken je een gemiddeld rapportcijfer met Excel aan de hand van frequenties?

Ik heb een onderzoek gedaan waarbij mensen een bepaald iets een rapportcijfer moeten geven. Nu wil ik weten wat het gemiddelde cijfer is dat wordt gegeven.

De volgende gegevens heb ik:
Cijfer-frequentie
1-1
2-20
3-56
4-9
5-2
6-41
7-242
8-451
9-178
10-3

Hoe verwerk ik dit in Excel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
2.8K

Het beste antwoord

In kolom A: Onder elkaar 1 t/m 10
In Kolom B: Onder elkaar, Hoevaak een waarde voorkomt
In Kolom C: Vermenigvuldig Cel A * Cel B (Per rij)
Zet een totaal onder kolom B en Kolom C.
Deel het totaal van C door het totaal van B.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gebruikt Excel voor het rekengedeelte. :)
In Word moet je zelf 13 berekeningen maken die met mijn methode door Excel wordt uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dude, je hoeft niet op te zoeken hoevaak een een waarde is gebruikt. Dit is bekend en dat heeft de vraagstelster 'Frequentie' genoemd. Ik denk niet dat het schort aan je Excel-kennis maar niet goed de vraag hebt gelezen.
Kijk maar eens naar mijn plaatje en de vraag :)

Andere antwoorden (3)

Via een vlookup lijkt me het handigste... Download anders even de excel dictonary en zoek vlookup op, staat super uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als in [a1:a10] de cijfertjes staan en in [B1:B10] de frequenties, dan is de formule om het gewogen gemiddelde te bepalen

=SOMPRODUCT(A1:A10;B1:B10)/SOM(B1:B10)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Netjes +1
Ik mis bij eerder gegeven antwoorden dat ook de maximaal haalbare score relevant kan zijn voor een gemiddelde berekening c.q. rapport cijfer. Nu wordt er uitgegaan van de maximaal gegeven score maar is dat ook het maximaal haalbare?

Als in dit geval dat de frequentie het aantal keer de gegeven waardering is dan is er mijn inziens ook een maximaal haalbare score te berekenen en dat is dan je uitgangspunt voor het berekenen van een rapportcijfer.
Als je bijvoorbeeld 10 personen hebt die een waardering op schaal van 1-10 kunnen geven dan kan per onderdeel dus een maximale waardering van 10 gegeven worden door 10 personen, dus de maximale score is 10x10 en die uitkomst is dan je 100% waarmee je alle gemiddelde kunt berekenen.
Je hanteert dan dezelfde tabel als eerder gegeven maar deelt dan de totalen steeds door één tiende van de maximale score en dat is dan je rapport cijfer per onderdeel en/of het totaal.