Welke digitale informatie drager heeft de langste levensduur?

van de cd-rom is bekend dat hij een gemiddelde levensduur heeft van 5 jaar en dat de informatie onherroepelijk wegrot.
welke informatiedragers overtreffen dat met gemak?

Toegevoegd na 15 minuten:
ik zoek een informatie drager die je zelf kan beschrijven geen fabrieks geperste cd's o.i.d.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
1.3K

Het beste antwoord

Als 't op schijfjes moet, zou ik TDK Blu-Ray's nemen met Durabis2. Die zijn 'scratchproof' - wat trouwens een vereiste is voor Blu-Ray. (Niet voor DVD.)
Daarna bewaren op een donkere, droge niet te warme plaats (en vorst zou ik ook mijden) waar absoluut geen kinderen bij kunnen komen. En nooit je vingers op het oppervlak zetten; alleen de randen beetpakken.

Een museum, ik weet niet meer welke, heeft zijn mediacatalogus op Blu-Ray gezet na onderzoek m.b.t. te verwachten durabiliteit.

Maar alles kan stuk: CD, DVD, Blu-Ray, stickjes, harddisks. Allemaal zelf meegemaakt, behalve writable Blu-Ray want die schijven heb ik nog niet gebruikt. Wed niet op één paard als 't gaat om belangrijke backups of originelen, zoals foto's, databases, etc.

Schijfjes alleen zou ik niet vertrouwen. Evt. *ook* schijfjes van andere marktleiders zoals Sony gebruiken (dus dan heb je twee backups). Dan nog zou ik ook alle belangrijke zaken op één of twee externe harddisks zetten en die kopiëren naar een PC elders in de stad. (Kan je gelijk je backup testen!) De ene helft van de backups thuis bewaren, de andere helft bij een goede vriend of familie.

Na gebruik (het backuppen) de externe schijven loskoppelen van je PC. Dit i.v.m. eventuele spanningsproblemen zoals bliksem, korstluiting, fouten bij de energieleverancier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een ponskaart.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens klopt de aanname in je vraag niet. Beschrijfbare CD's hebben een beperkte levensduur, maar schijfjes die kant in klaar in de winkel koopt gaan decennia lang mee.
CD's uit de begintijd doen het nog uitstekend, we weten niet eens hoe lang ze meegaan op dit moment, maar dat is erg lang.
Plaatje bij antwoord
escape
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
goeie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet de ponskaart niet van zuur papier zijn... Dat rot ook weg.
flash geheugen, gaat nu nog het langste mee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan nog steeds wiegedrukken, die heel goed leesbaar zijn, na honderden jaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Zijn dat digitale informatiedragers, zoals in de vraag staat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry folks!