Hoe kan ik excel automatisch laten doornummeren bij de wat moeilijkere formules?

Ik heb een formule die ik wil "doortrekken" naar de onderliggende cellen. Het gaat om circa 100 regels.
Excel is echter blijkbaar niet zo slim dat hij alleen datgene doornummert wat nodig is.
Zie het plaatje. Het enige wat doorgenummerd moet worden zijn de rode getallen zoals aangegeven. Excel past echter ook andere dingen aan.
Kun je excel niet aangeven wat hij wel moet doornummeren en wat niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
4.2K

Het beste antwoord

Gebruik dollartekens voor alle celreferenties die NIET moeten worden doorgenummerd.

Het begin van de bovenste regel in jouw plaatje zou dan worden:

=ALS(VERT.ZOEKEN(B9;'lijst 2011'!A$4:M$19;12;ONW...

Eventueel zet je niet alleen voor de regelnummers, maar ook voor de kolomletters dollartekens. Dus in plaats van A$4:M$19 kun je ook $A$4:$M$19 gebruiken.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt dit het makkelijkst aanpassen door in de formule met de cursor in de celverwijzing te gaan staan en vervolgens op te drukken. Elke keer drukken wijzigt de instelling van de $-tekens: $A$4, A$4, $A4, $A$4. Dewaarde waar $ voor staat verandert wel mee met het doorvoeren van de formule, die waar de $ niet voor staat niet.
Cryofiel
13 jaar geleden
@roqui, over die laatste zin: dat is precies andersom. De waarde waar $ voor staat verandert NIET mee met het doorvoeren van de formule, die waar de $ niet voor staat WEL.