Welke excel formule kan ik hiervoor gebruiken? Zie foto en extra uitleg.

Ik zoek een formule die kijkt wat de drie grootste waardes zijn behorend bij een bepaalde naam en dan de inhoud van de cel uit kolom O teruggeeft als waarde.

Zo zou ik als resultaat in dit voorbeeld moeten krijgen:
herman a
herman b
herman c
kees f
kees g
kees h
sjaak m
sjaak n
sjaak o

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
3.4K

Het beste antwoord

Natuurlijk kan dat in een formule.

Maar dan moet je in Excel wel gebruik gaan maken van matrixformules. Maar ik kan mij voorstellen dat dat voor de gemiddelde gebruiker wat te ver gaat. Maar het kan dus wel

Als je de naam in Q25 invult, en onderstaande matrixformule gebruikt dan zou dit moeten werken.
(bij mij werkt het in elk geval)

=INDEX(O1:O20;VERGELIJKEN(MAX(ALS(Q1:Q20=Q25;P1:P20));ALS(Q1:Q20=Q25;P1:P20);0))

Matrixformules moet je invoeren door als je in de cel staat
af te sluiten met CTRL+SHIFT+ENTER. Als je dan kijkt lijkt het alsof in de cel {} om de formule staat,maar wellicht kan je eerst beter even in de help kijken voor wat meer informatie.

Wat doet de formule:

Het statement VERGELIJKEN kent drie parameters

1) MAX(ALS(Q1:Q20=Q25;P1:P20)
Bepaald bij een opgegeven naam in Q25 het maximum in kolom P

2) ALS(Q1:Q20=Q25;P1:P20)
In de lijst die alleen een waarde heeft als als de naam in kolom Q de naam uit Q25 is

3) zoekt naar de eerste exacte match

Met de uitkomst hiervan haal je in met de indexfunctie de
waarde uit kolom o op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hier is geen handige excel formule voor. Je zal vrees ik aan de slag moeten met een database programma als het veel wardes zijn, of handmatig door je lijst heen gaan (Tip: Sorteer eerst op naam, en dan op score, dan kan je vrij snel door een lijst heen, zet een sterretje in een kolom achter de waarden die je wilt hebben, en sorteer verolgens op sterretje, naam, score en je hebt je lijst.

Toegevoegd na 1 uur:
Deze oplossing werkt voor grote lijsten efficient;

De eerste cel in i vul je gewoon 1 in. De rest van de kolom met de formule (Als je een nederlande excel hebt, is de functie 'ALS' in plaats van IF).

Na het invoeren van de formule in alle cellen meot je het geheel copieren en speciaal plakken -> Waardes. Dan kan je je werkboek sorteren op kolom J en heb je als eerste alle waardes die je wilt hebben. Na kopieren in een nieuw werkblad terug sorteren op naam en score en je hebt je top 3 lijstjes.

Toegevoegd na 1 uur:
Je moet het werkblad vantevoren even sorteren op naam en als tweede sorteerkolom op score - aflopend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga er maar eens lekker voor zitten. De uitwerking van wat je wilt vind je in onderstaand plaatje. Ik heb de hele bewerking in formules uit elkaar getrokken om het nog enigszins leesbaar en begrijpelijk te houden. Belangrijkste stappen die ik heb uitgevoerd zijn:

- bepalen wat het gebied is per naam (zoekbereik, de groen gemerkte kolommen)
- bepalen wat binnen het gevonden bereik waarde 1,2 en 3 is (oranje kolommen) en of de waarde (bij jou kolom O) voorkomt in de top 3
- als de waarde voorkomt in de top 3, de letter vermelden

Als je de naam er achter wilt, gebruik je het & teken om de naam in kolom T erachter te plakken.

De formules onder de tabel zijn degene die in regel 5 (gele gedeelte) gebruikt zijn. Vanaf daar kopieer je ze naar de regels eronder.

succes
Plaatje bij antwoord
paulus811