Hoe gebruik je de ALS functie in Excel?

Hoe kan ik de ALS Functie in Excel gebruiken?
Voor een opdracht moet ik de ALS functie gebruiken. Er moet uitgerekend worden als iets hoger is dan een bepaald aantal dan moet er "hoger" komen te staan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (2)

Moet je perse de ALS functie gebruiken? In zo'n geval zou ik gaan voor de voorwaardelijke opmaak.

Maar goed, met de ALS wordt het:
=AANTAL.ALS([bereik];"[criterium]")

Even een voorbeeldje: de aantallen staan in kolom A1 t/m A100 en als er meer dan 20 zijn moet er geteld worden:

=AANTAL.ALS(A1:A100;">20")
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel je hebt A1 en A2. Als A1 hoger is dan A2 dan wil jij de tekst 'hoger' hebben in bijvoorbeeld A3. De formule in A3 luidt als volgt: "=ALS(A1>A2;"hoger";"lager")" (zonder ""). Het laatste deel mag je ook weglaten, bijvoorbeeld: "=ALS(A1>A2;"hoger";"")".

Duidelijk zo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
het goede antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De formule werkt maar? hoe doe ik dat dan als ik een hele rij heb. Ik heb een stuk of 20 getallen die lager en hoger zijn dan 8.7 wat in een cel staat, moet ik dan de formule in elke cel opnieuw typen? want als ik deze over het cellebereik heen trek dan pakt ie niet het juiste.
paulus811
13 jaar geleden
Marjolein, als je een dollarteken ($) voor een de kolom en/of rijnummer zet, dan maak je de verwijzing absoluut en zal deze bij kopieren niet worden aangepast. Voorbeeld als je ipv A10 >> A$10 zet, zal de formule altijd naar regel 10 verwijzen, ook als je deze naar regel 11-100 kopieert. Zet je $A10, dan wordt het wel A11, A12 enz als je de formule kopieert, maar blijft het verwijzen naar altijd kolom A als je kopieert naar B10, C10, enz. $A$10 zal altijd een verwijzing naar die cel blijven, onafhankelijk waar je de formule naar toe kopieert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het goed is kan je rechtsonder de cel 'slepen' naar onderen, dan wordt de inhoud gekopieerd. A1 wordt dan A2, A3 etc. En de tip van paulus811 is prima als je perse wilt dat A1 'A1' blijft... Als je het nog niet snapt reageer je maar! Succes in ieder geval!