negatief en diascanner, wie heeft er een en is deze handig in gebruik?

Graag ervaringen. Ik heb nl dozen vol dia's maar geen projector. Het lijkt mij erg veel werk om deze dia's digitaal om te zetten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (5)

Ik heb er één en ja, het is handig als je oude beelden digitaal wilt opslaan, maar zo gauw het grote hoeveelheden betreft, kun je beter overwegen het door de fotograaf te laten doen.

Af en toe incidenteel een beeldje inscannen werkt prima, maar ik had nog zo'n 30 rolletjes, met de fotograaf een deal gemaakt en ze allemaal heel mooi op CD teruggekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als je ze nog op rolletjes kan aanleveren, dan zal dat wel schelen t.o.v. van ingeraamd.
Ik heb er ook een en scan oude dia's in. Kost veel tijd en ik vind de kwaliteit nou ook niet zo heel best. Natuurlijk (hollander he!!) heb ik geen duur ding gekocht (€60,=) dus misschien met een duurder ding zou het beter kunnen gaan.
Als je het professioneel laat doen zal de kwaliteit wel beter zijn maar wat dat kost???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een hele goede negatiefscanner.

[Omdat ik ook nog filmrolletjes heb en vooral zwart-wit analoog het mooiste vind wat er is.]

Een strook negatieven scannen is op zich niet veel werk, als je alles precies hebt ingesteld voor de juiste soort film en het resultaat wat je wilt.
Daarna bewerken.
Het kost heel veel tijd om er iets moois van te maken.
Kwaliteit kost tijd.

Geen haar op mijn hoofd die er over denkt om dat allemaal te gaan doen met de dozen vol dia's van mijn man.

Die moeten worden uitgezocht en door een fotobedrijf gedigitaliseerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er een jaar of .. 10? .. geleden een goede gekocht, toen ik nog profi bezig was met fotografie. (http://www.nikonusa.com/Nikon-Products/Product-Archive/Film-Scanners/9238/Super-COOLSCAN-5000-ED.html).

Het gaat uitermate langzaam, zeker als je de dia's al geframed hebt. Ik scande mijn negatieven & positieven direct van de film, en zelfs met standaard instellingen duurt een scan al snel een 30 seconden per frame. VOor vrijwel alle mooie frames wil je echter zaken bijstellen, en een minuut of 3-5 per dia is geen uitzondering (Ik kwam zelden op meer dan 30 dia's per uur).

De qualiteit is dan ook wel heel mooi.

De dia's die ik niet gescanned heb, ga ik volgende maand deels laten scannen door een speciaal bedrijf (http://www.dia-archief.nl/) Zij scannen op hoge resultie naar DVD. Ik heb een offertje gekregen voor 20 cent per dia, voor een minimum van 2500 dia's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een HP flatbedscanner gekocht met een voorziening voor positieve en negatieve fil. Gaat fantastisch. Het wegwerken van ons verleden was toch vrij snel gebeurd, omdat je er vier per keer kunt verwerken. Je bent er natuurlijk wel een tijdje mee bezig, maar je kunt ouwe verkleurde films prima opfrissen.
Alleen is het probleem met HP scanners, dat ze alleen een twain driver hebben voor je huidige OS.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wij deden er gemiddeld een halve minuut per foto/dia over.