Meerdere geneste functies in Excel

Tijdsduur berekening; tot 5 uur bruto is netto tijd, >5 en <10 - ½uur pauze, > 10 uur - 1 uur pauze. Gaat dit met ALS en Of?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Jazeker, maar wel heel goed opletten voor de haakjes... =ALS(voorwaarde;als waar;als onwaar) dat is de format en je mag nesten zolang je wil... Ik heb wel eens een als-regel gemaakt van 3 fysieke regels... wel een hele klus met debuggen en aanpassen maar het kan, nesten zover je kunt... Toegevoegd op 31-05-2009 18:21:09 de of-functie is een boolean en hier niet voor geschikt...

= bruto - ALS(bruto<=5/24; 0; ALS(bruto<=10/24; 0,5; 1))/24 "bruto" verwijst naar de cel waarin je bruto-uren staan. Ik ga ervan uit dat je die uren echt in tijdformaat hebt ingevoerd, dus bijvoorbeeld 07:15 als je zeven uur en een kwartier hebt gewerkt. De formule rekent "netto" uit. "netto" is bruto min de pauze. Pauze is: - 0 uur als bruto <= 5 uur en anders - 0,5 uur als bruto <= 10 uur en anders - 1 uur Ik vergelijk "bruto" niet met 5 maar met 5/24, omdat ik ervan uitga dat "bruto" in uurnotatie is ingevuld. In excel komt "1" overeen met een dag, dus een uur is de waarde 1/24; vandaar dat ik met 5/24 resp. 10/24 vergelijk voor 5 resp. 10 uur. Als jij met hele uren werkt, moet je die deling door 24 weglaten. Goed, dan de pauze. De ALS rekent die uit in 0 of 0,5 of 1. Omdat ik met Excel-tijden werk, deel ik die weer door 24 om ze van "bruto" te kunnen aftrekken. Ook hier moet je die deling door 24 weglaten als jij met hele uren werkt. Toegevoegd op 31-05-2009 18:40:04 Oh ja, kijk zelf wat je wilt doen bij *precies* vijf of tien uur. Misschien moet je de "<=" veranderen in een "<", dat is afhankelijk van hoe je met die grensgevallen wilt omgaan.

Je kunt het ook als volgt aanpakken: Als je in cel A1 de bruto tijd hebt staan dan is je formule voor bruto tijd: =A1-MIN(1;INTEGER(A1/5)/2) Succes ermee! Toegevoegd op 31-05-2009 18:42:26 "formule voor NETTO tijd" bedoel ik...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100