Hoe maak ik zelf een goede recovery cd?

Eens in de zoveel tijd haal ik mijn computer helemaal leeg en gebruik dan de standaard recovery dvd's welke ik destijds bij aankoop van de pc heb moeten maken.
Probleem is dat wanneer ik die dvd's gebruik, ik ook alle gesponsorde software weer terugkrijg en ik daarna ook weer een tijd kwijt ben om dit weer te verwijderen en windows weer naar mijn wensen aan te passen.

Ik vraag me af, kan ik dus zelf zo'n image van mijn schijf maken, met programma's en instellingen zoals ik ze graag wil hebben als ik een recovery doe, en natuurlijk ook het liefst inclusief besturingssysteem en als het even kan ook nog bootable.

Wie heeft er goede tips, trucs en ideetjes?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Wat je kunt doen is, die recovery terugzetten en daarna alles verwijderen wat je niet meer wilt hebben. Dan hou je een systeem over die wel een goede basis vormt.
Zelf gebruik ik DriveImage XML om een volledige back-up te maken. Dit is een echte partitionele back-up.

En daarnaast zorg ik ervoor dat ik elke maand nog zo een back-up maak. Als er iets gebeurt dan ben ik een maand verloren (maximaal). En als ik vanaf het begin wil beginnen dan kan ik de basis terugzetten.

Dit mechanisme heeft al verschillende keren uit de brand geholpen. Het voordeel van DriveImage XML is dat je ook op bestandsniveau kunt herstellen. Het is gratis en zelfs beschikbaar is voor Windows 7 64 bit.

---

Ik raad je af om te werken met DVD's, omdat deze niet zo lang houdbaar zijn. Alleen als je ze een donkere omgeving plaatst blijven ze houdbaar.
Zelf heb ik een portable harddisk met genoeg ruimte om van alle partities twee keer een back-up op te bewaren. Deze portable harddisk stop ik dan in een brandkluisje.

Toegevoegd na 44 minuten:
oh ja, voordat je de maandelijkse back-up gaat maken, is het verstandig om eerst te gaan defragmenteren, om CCleaner te draaien en om je start menu op de schonen.
dit is o zo prettig, dat je een schone computer hebt nadat je de back-up heb teruggezet.
Dit is sowieso wel makkelijk om een keer per maand te doen.