Bestaat er in Excel de mogelijkheid te kijken of de waarde van cel B1 in de Range A1:A2000 staat?

Even iets meer uitleg.
Ik heb twee kolommen met gegevens, ruwweg is Kolom A gevuld met gegevens van rij 1 t/m 2000 en is Kolom B gevuld met gegevens van rij 1 t/m 2500.

Ik wil per gevonden record in B kijken of hetzelfde gegeven ergens in Kolom A staat. Zo ja, dan moet Kolom C de waarde Actief krijgen, zo nee Inactief.

Het laatste deel kom ik nog wel uit, maar het eerste deel niet (op handmatig langslopen na, maar dat lijkt me geen optie).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
13.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan :).
Cryofiel
13 jaar geleden
Zijn de gegevens gesorteerd? Zo ja, dan kun je de functie vert.zoeken gebruiken.
Cryofiel
13 jaar geleden
vert.zoeken heet vlookup als je een engelstalige versie van Excel hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke, ik heb iets gevonden online, maar op een of andere manier krijg ik de formule niet goed. Laatste poging leverder #N/A op...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat krijg je als er een nul (of niks) in kolom B staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kom er geloof ik niet uit.
Ik heb nu de formule:
=VLOOKUP(B2;A$2:A$2215;"Actief") Deze levert #VALUE op.
paulus811
13 jaar geleden
Cryofiel, als je de VLOOKUP formule eindigt met het 'false' argument, hoeft de zoekrij niet gesorteerd te zijn.

Het beste antwoord

Ja dat kan:

=IF(COUNTIF(A1:A200,B2) > 0,"Actief","Inactief")

Toegevoegd na 1 minuut:
Je a1:A2000 moet je wellicht vast zetten:
a$1:a$2000 zodat je de formule kan slepen

Toegevoegd na 1 minuut:
de formule plak je in elke cel van kolom c, b2 wordt in c3 dus b3 etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

=VERGELIJKEN(B1;A1:A2000;0)

Dit geeft de positie van de waarde van B1 in de lijst A1:A2000, of N/B als de waarde niet voorkomt.
bamibal
13 jaar geleden
In kolom C zet je in de eerste cel:
=ALS(AANTAL.ALS($A$1:$A$10;B1);"Actief";"Inactief")
Dan die slepen (=kopiëren) naar beneden middels het kleine vierkantje rechtsonderaan de cel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap die min niet.
C+. by the weg, waar is je normale Avatar gebleven? Ik herken je amper.
=IF(ISNA(VLOOKUP(B1;A$1:A$2000;1;FALSE)=TRUE);"Inactief";"Actief")

Vervolgens deze formule kopiëren naar B2:B2500

Voor de NL versie
IF=ALS
VLOOKUP=VERT.ZOEKEN
FALSE=ONWAAR
ISNA=?
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werkt ook prima.
+