Ik zoek een anti-rsi freewareprogramma, kan iemand mij een programma aanraden ? (workrave ?)

Windows XP, Logitech VX revolution muis
Ik computer zonder mousepad

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
1.1K

Antwoorden (5)

Ik gebruik workrave en ben er heel tevreden mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je arm of schouder elk moment in de gaten houdt en niet over de grens gaat...

En je hand, arm of schouder geven dat heel goed aan, dan heb je geen anti-rsi-programma nodig...

Het programma doet toch niets anders dan op bepaalde momenten zeggen dat je even moet stoppen nu, of iets soortgelijks...
Dus als je jezelf in de gaten houdt en luistert naar de signalen die je eigen lichaam afgeeft, dan krijg je geen RSI...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
RSI los je niet op met een computerprogramma of met één muis, maar door zo veel mogelijk je bewegingen te variëren. Gebruik bijvoorbeeld naast je muis ook een tekentablet en wissel de muis af met de pen (of trackball)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste tool dat ik ken (en nog gratis is ook) is: MouseTool. Hiermee hoef je dan niet meer te klikken, dat doet dat tooltje voor je binnen een bepaalde tijd (standaard 0.2 sec) nadat je je muis ergens op gezet hebt, en je kan er zelfs mee slepen. Ook mapt het een aantal toesten op links, rechts en dubbelklik, en nog meer. Vroeger was het helemaal gratis, nu niet meer (zie onderstaande link), maar je kan het nog overal wel vinden, Let op: je moet wel even oefenen, maar dan werkt het perfect. Overigens alleen voor gewoon werk, dus niet bij (razend snelle) reactie spelletjes en zo.
Daarnaast veel toetscombinatie leren en gebruiken helpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf een fan van workrave als freeware programma (bron 1). Het is gratis, heeft ook een Nederlandse interface, is heel precies in te stellen en bevat een aantal leuke oefeningen (zie schermafbeelding).

Het enige nadeel van dit en eigenlijk van álle anti rsi programma's is dat ze de typesnelheid, kliksnelheid en tijdsduur meten. RSI wordt m.i. meestal onterecht geassocieerd met te veel en te lang klikken. Pauzesoftware helpt niet echt de oorzaak weg te nemen, zie het commentaar uit 2007 op webwereld (bron 2). De oefeningen helpen des te meer.

Ik kwam er echter achter dat ik best lang (2 uur) achter elkaar een spel kon doen met ontzettend veel muisklikken (lees schieten) zonder een greintje last te hebben. Als ik aan het werk ben of zoals nu aan het typen dan heb ik wel last. In mijn geval van mijn schouder.

Mijn fysiotherapeut (en arbo deskundigde) heeft eens met sensoren de spanning gemeten in mijn schouders. Daarbij kwam iets heel interessants aan het licht. Niet zozeer de type snelheid is bepalend, maar de spanning die je spieren opbouwen tijdens het typen. Je kunt echter leren met dezelfde snelheid veel minder spanning op te bouwen. Bijvoorbeeld door de houdingcorrectie.

Mijn conclusie was dat dit soort RSI programma's je wel een seintje kunnen geven van "let op je houding" of "even pauze?", maar dat dit alleen helpt als je er helemaal achter staat in combinatie met het verbeteren van je houding.

Het probleem van veel anti RSI software bij bedrijven is dat ze pauzes opleggen. En dat is vervelend. Bij Workrave stel ik eigenlijk alleen micropauzes in. Ik wil namelijk gewoon verder kunnen gaan, maar wel een seintje krijgen om even de schouders te laten zakken.

Wat nog mooier zou zijn is software die via de webcam kijkt naar je juiste houding. Ik heb daar wel eens over gelezen, maar vind hier niets meer over terug. Zeker niet als gratis software.