Waarom moet ik nu plots mijn leeftijd bewijzen bij een onschuldig filmpje op youtube?

Ik kijk graag naar "verstehen Sie Spass" en dan vooral naar "der hat"s verdient", waarbij mensen een beetje gefopt worden om zo één en ander ludiek te wreken. Een soort bananasplit in het Duits dus maar dan in dit geval op vraag van bv familie, vrienden, partner die zelf in de luren gelegd zijn of geplaagd worden door het 'slachtoffer".
Nu was er een zending "der hoteltest" die een wraak was op hotelgasten. Die hadden de hoteleigenaar wijs gemaakt dat ze een jaar niet op verlof konden, maar verschenen dan plots in één of ander boekje op een andere plaats.
De hoteleigenaar wilde zich "wreken" en dit gebeurde via een totaal uit de hand gelopen fotoshoot.
Ik wilde dit filmpje nog eens zien maar nu moet ik van youtube plots mijn leeftijd bewijzen met mijn creditkaart of met mijn identiteitsbewijs. Er komt in het filmpje een glimp "naakt" in (3 seconden) waarbij zogezegd door het promoteam een pornofilm gedraaid wordt zonder dat de hoteleigenaar dat weet. Hierbij zie je een glimpje naakt, zou het daardoor zijn? Of is dit (de vraag om mijn identiteit te bewijzen) iets wat niet te vertrouwen is en ik beter meldt aan youtube? Ik heb de film willen bekijken vanuit mijn account (ik was dus ingelogd).

2 jaar geleden
2K
LeonardN
2 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=OoTNSG_xu5I
Overigens kan ik de video gewoon bekijken als ik ingelogd ben, met meerdere accounts, heb nog nooit mijn identiteit moeten bewijzen.
tinus1969
2 jaar geleden
Overigens is dit filmpje niet onschuldig. Jij vindt het onschuldig, maar de objectieve norm van Youtube is helder; geen porno. En dit filmpje bevat (een kort fragment) porno. Dus is er een leeftijdsbeperking.
Ritsuka
2 jaar geleden
Als ik ingelogd ben op mijn Youtube account kan ik het filmpje wat LeonardN linkte gewoon openen
liveisgreat
2 jaar geleden
zo gek, ik ben ingelogd en moet toch mijn leeftijd bewijzen.

Antwoorden (1)

De maatregel is het gevolg van Europese regels die minderjarigen beter moeten beschermen tegen schadelijke video's online.

De verificatie is nodig voor het kijken van YouTube-video's met een leeftijdsbeperking, onder meer bij geweld, grof taalgebruik of seksueel getinte inhoud. Dat zijn video's die niet geschikt zijn bevonden voor kijkers jonger dan 18 jaar. Alleen ingelogde meerderjarige gebruikers kunnen dergelijke video's zien op YouTube. In Nederland is het toegestaan om een Google-account te hebben vanaf 16 jaar. In België is de minimumleeftijd 13 jaar.

Via de app van Rijksoverheid kun je met je smartphone je id inscannen (fotograferen), vervolgens alle gegevens behalve je geboortedatum en voornaam zwart markeren, waaronder ook je foto. Ten slotte doorsturen via de link in YouTube en na een paar minuten (of langer) en verversen van de YouTube pagina kun je het fragment wel gewoon bekijken. Verificatie kan ook met je creditcard.
2 jaar geleden
Ritsuka
2 jaar geleden
Is dit nieuw? Ik heb al jaren Google/Youtube account, nooit hoeven doen.
BarendV
2 jaar geleden
Het schijnt dat leeftijdsverificatie volgens een algoritme wordt getriggerd als je normaal gesproken vaak filmpjes bekijkt die wel geschikt zijn voor kinderen, maar opeens een filmpje wil bekijken dat voor een kind ongeschikt is gemarkeerd. Bij mij was dat ook pas deze week het geval. Ik kijk in de regel geen filmpjes met leeftijdsrestricties op YouTube. https://www.tubefilter.com/2020/09/22/youtube-machine-learning-to-apply-age-restriction/