Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de Ice Bucket Challenge?

Ik had begrepen dat mede-bedenker Patrick Quinnn onlangs is overleden aan ALS. Ik kan me herinneren dat deze challenge vooral jaren geleden een internethit was. Hoe speel je de Ice Bucket Challenge en waardoor verwierf het bekendheid?

3 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De Ice Bucket Challenge (letterlijk: ijsemmeruitdaging) is een actie en internetmeme die in juli en augustus 2014 in omloop raakte. Degene die de uitdaging accepteert, wordt geacht een emmer ijswater over zijn hoofd te gieten dan wel een donatie te doen ten behoeve van ALS-patiënten. Latere nominaties hadden meestal de combinatie van en een ijsemmer over je heen laten gooien en een donatie aan een ALS-organisatie.
De hype is afkomstig uit de Verenigde Staten en sloeg half augustus ook aan in België, waar enkele ministers met hun deelname in de media kwamen. In Nederland kreeg de hype bekendheid door onder anderen Beau van Erven Dorens en Giel Beelen. In 2013 was er al een soortgelijke hype die de Cold Water Challenge werd genoemd.

Werkwijze
Deelnemers voor de Ice Bucket Challenge worden door hun voorganger uitgedaagd ("genomineerd") om binnen 24 uur een filmpje van zichzelf op internet (meestal YouTube of een sociaalnetwerksite) te plaatsen waarin ze een emmer ijswater over zichzelf heen gieten en vervolgens een drietal nieuwe mensen uitdagen met dit fenomeen mee te doen. Wanneer iemand de uitdaging niet aangaat of dit niet binnen 24 uur voor elkaar krijgt, dient hij/zij geld te schenken aan het goede doel: in de Verenigde Staten honderd dollar aan de ALS Association. Wanneer iemand de uitdaging wél aangaat, hoeft deze niet te doneren. Veel deelnemers plaatsten echter én een filmpje én zeiden een (soms kleinere) donatie gedaan te hebben.
(Lees meer...)
SimonV
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding