Hoe betaalt Google al de Youtubers?

Nou snap ik dat Google enorm veel reclame-inkomsten heeft en dat hun bron is om de inkomsten te kunnen betalen. Maar als ik kijk dan zijn enorm veel Youtubers die een paar ton per jaar verdienen. In het buitenland verdienen ze zelfs miljoenen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Via AdSense.
Youtube(Google) biedt bedrijven de mogelijkheid een reclame te tonen.
Youtube biedt youtubers de mogelijkheid die reclames te plaatsen en een DEEL (55% dacht ik) van de opbrengsten op te strijken.
Google vangt een X-bedrag per reclame en de Youtuber krijgt daar dus weer een deel van.

Een 100tal youtubers die een miljoen verdient per jaar is niet veel als je (ik roep wat) 50 miljard per jaar aan reclame-inkomsten binnenkrijgt.
===
126 miljard per jaar trekt google als geheel aan advertenties (ik weet niet of dat inclusief of exclusief het bedrag is wat direct uitgekeerd wordt aan youtubers, maar het geeft wat perspectief)
https://www.statista.com/statistics/266249/advertising-revenue-of-google/
===
Beter kan je dus denken dat de bedrijven die reclame maken de youtubers "betalen".
Als jij je product op youtube wil aanbieden en je daarvoor 1 miljoen betaalt, gaat bijna ~5 ton naar youtubers.
===
Beter kan je dus denken dat de bedrijven die reclame maken de youtubers "betalen".
Als jij je product op youtube wil aanbieden en je daarvoor 1 miljoen betaalt, gaat bijna ~5 ton naar youtubers.
Toegevoegd op 29 september 2019 10:15: bron, tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Aha oke. Ik wist niet dat Google zoveel verdiende met reclames. Dan is het inderdaad verklaarbaar