Hoe wordt bij Instagram stories de volgorde bepaald van mensen die het bekijken?

Wat voor soort algoritme zit erachter? Zie vaak dat ze in dezelfde volgorde staan

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
46.4K

Antwoorden (1)

Instagram geeft deze algoritmes niet prijs. Factoren die vermoedelijk een rol spelen zijn:

1. De volgorde is chronologisch totdat het aantal viewers boven de 50 komt
Als de volgorde bij jou altijd chronologisch is, komt dat dus doordat het aantal viewers per verhaal onder 50 blijft.

2. Als je boven de 50 komt, rangschikt Instagram de viewers naar wie jouw profiel het meeste bezoeken
Dat verklaart waarom dat ook personen kunnen zijn met wie je weinig of geen interactie pleegt (likes, comments en chats).

3. Misschien speelt ook mee welke profielen jijzelf bezoekt
Dat profielviews een rol spelen bij de volgorde van de lijst, lijkt evident. Maar mogelijk speelt ook je eigen gedrag hierbij een rol. Wellicht geeft Instagram niet alleen prioriteit aan personen die jouw profiel vaak bekijken, maar ook aan personen van wie je zelf vaak de profielen bekijkt. Als iemand hoog in de lijst staat kan dat dus betekenen dat die persoon jouw profiel vaak bezoekt en/of andersom.

4. Overige factoren
Er zijn natuurlijk ook viewers die jouw profiel zelden of nooit bezoeken, en andersom ook niet. Wellicht worden er dan andere factoren gewogen om de positie in de viewerslijst te bepalen. Een mogelijke factor is iemands algehele activiteit op Instagram. ‘Stille’ gebruikers lijken lager in de lijst te staan.
SimonV