Kan er een bepaald profijt gehaald worden uit kettingberichten?

Je ziet het vooral op Facebook: 'Deel dit als je ook een...', 'Velen zullen dit niet op hun tijdlijn delen...', 'Like als je ook vindt dat...'
Ik vraag me altijd af welk voordeel de individuen die zoiets exponentieel delen eruit kunnen halen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Rieneke1
6 jaar geleden
Clickbait?

Antwoorden (2)

Het gaat om eer en roem, maar voornamelijk over geld. Clicks (likes) zijn geld waard. Dit wordt clickbait genoemd.

Toegevoegd na 5 minuten:
http://pineonline.nl/2017/01/23/waarom-je-juist-niet-moet-reageren-op-zielige-plaatjes-op-facebook/
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
+Weer wat geleerd.
Thecis
6 jaar geleden
Inderdaad ja, +
Kettingberichten via email zijn zeer waardevol voor datamining. Een klein lijntje met code welke onzichtbaar is voor de lezer kan een hoop informatie vrijgeven. In eerste instantie heb je hier zelf vrij weinig aan, maar bedrijven betalen meer voor een email-lijst als je ook aan kan geven in welke regio de eigenaar hiervan woont.

Facebook pagina's die gebruik maken van 'like en deel dit' berichten zijn meestal schuldig aan likefarming. Dit is wanneer een pagina enkel het doel heeft op de korte termijn zo veel mogelijk likes te verzamelen - veelal ook door posts die zij niet zelf gecreerd hebben of 'deel en win' posts waarbij zij niets weggeven.
Zodra zij een aantal likes behaald hebben bieden zij content websites deals aan om onder betaling hun artikelen te delen. Daarbij maken zij vaak gebruik van oplichting door links te delen naar 'goede deals' of 'prijzen', waar de gebruiker gespammed wordt met advertenties zonder prijs of anderzijds opgelicht door middel van het eerder genoemde datamining (dan hebben ze je Facebook account, je mail, je locatie en alle informatie die je op een winformulier invult.)

Om profijt te halen uit ketting berichten is er dus enige kennis en contactinformatie nodig en daarbij is de kans groot dat Facebook je account opheft, voor een betaling die enkel hoog oploopt als je niet gerapporteerd wordt. Dit is ook waarom veel van dit soort pagina's achter de schermen maar 1 beheerder hebben met meerdere Facebook accounts.