Facebook: Hoe voorkom ik dat bij anderen zichtbaar wordt (op hun startpagina) wat ik 'like' oftewel leuk vind?

Ik bedoel dus NIET in de rechterkolom, maar op de startpagina van mijn vrienden.
Mijn moeder ziet bijvoorbeeld iedere keer op haar startpagina: "Dirkje vind de status van ... leuk", of "Dirkje vind een foto leuk".

Ik wil dat niet meer.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of bijvoorbeeld: "Dirkje heeft gereageerd op de status van ... Dit wil ik ook niet meer zichtbaar hebben op ieders startpagina. Hoe en waar kan ik die instellingen veranderen?
Graag stapsgewijs en duidelijk uitleggen, want ik ben een halve digibeet!

Toegevoegd na 6 minuten:
Het moet kunnen, want ik zie ook niet van iedereen wat ze 'liken'. Ik zie hun naam wel bij de likes staan, maar er komt niet appart een melding van op mn startpagina. Hoe steekt dit dan precies in elkaar???
Zijn er überhaupt mensen die dit op een makkelijke manier kunnen uitleggen? Ik heb het anwoord nog niet gevonden bij de overige FB vragen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.2K

Het beste antwoord

Ik vond je vraag wel interessant, en ben dus op zoek gegaan om hem te kunnen beantwoorden. Ik heb nu ongeveer een uur bezig geweest, en heb dit gevonden.

--------------------------------
''Om de verslagen van je reactie-activiteiten in het nieuwsoverzicht te regelen, moet je altijd controleren wie de berichten kan zien waarop je reageert. Als je je onprettig voelt vanwege de personen die het bericht kunnen lezen, kun je beter niet op het bericht reageren of het leuk vinden. Als je dat wel doet, kan een verslag van je activiteit worden weergegeven op Facebook, bijvoorbeeld op je tijdlijn (in je profiel), in het nieuwsoverzicht en in de ticker. ''

''Vergeet niet dat alleen mensen die het originele bericht kunnen zien ook de reacties en vind-ik-leuks kunnen zien. Je kunt bijvoorbeeld reageren op een foto die een familielid heeft geplaatst via een reactie naar alleen je familie. Een vriend die de foto niet kan zien, zal ook geen verslag van je reactie in de ticker zien. ''

''Het stopzetten van je abonnement op reacties en vind-ik-leuks van een vriend in je nieuwsoverzicht heeft geen invloed op het feit of vrienden je reacties of vind-ik-leuks op hun berichten kunnen zien.''
-----------------------------------

Wat ik van dit verhaal concludeer, is als je dus een foto van iemand leuk vindt, zijn de genen die het kunnen zien de genen die ingesteld zijn door de plaatser van de foto.

Bij elke post, (foto , video, of tekst) kan je instellen wie het kan zien, en wie er dus op kan reageren. Iedereen, (elke Facebook gebruiker!) Vrienden van vrienden, vrienden, alleen jij, of aangepast. Dat hebben de plaatsers van de foto's en berichten die jij leuk vind in de hand, niet jij.

------------------------------

Oftewel, checken wie het bericht kan zien dat jij leuk wil vinden, of op wil reageren, is het enige wat je kan doen. Tijdens mijn zoekactie heb ik niets gevonden dat erop duidt dat je zelf kan aanpassen wie het ziet als jij een bericht of foto leuk vind.

Ik hoop dat dit duidelijkheid geeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. Nog één vraag over het volgende wat je schrijft in je laatste alinea "Oftewel, checken wie het bericht kan zien dat jij leuk wil vinden..."
Hoe kan ik dat checken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk bijvoorbeeld eens naar openbare accounts op Facebook zoals die van , ik noem maar wat, Q-Music. Zo'n account stelt in wie hun berichten kan zien, namelijk iedereen, zo vergroten ze hun publiek. Bij elk bericht dat Q-Music plaatst, staat eronder een klein wereldbolletje als symbool. Dat betekent dat iedereen het kan zien. En kijk je naar vrienden of familie hun posts, staat daar vaak een symbool van 3 persoontjes. Dat betekent dat alleen hun vrienden het kunnen zien! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kun je trouwens ook zelf in stellen, als je een berichtje plaatst of een foto of video. Er staat een symbool onder dat berichtje, vaak rechts onderin, naast de 'Plaatsen ' knop. Je kan 'Iedereen' , vrienden van vrienden, vrienden, of mensen selecteren, selecteren.

Andere antwoorden (1)

De enige manier van beperken die ik ken is :
- klikt op Startpagina, bovenin de blauwe balk
- links onder vrienden klikken. Daar vind je een lijst die Beperkt heet
- In de lijst beperkt kun je op knop rechts bovenin klikken, Lijst bewerken
- Er gaat een venster open, klik op knop "Op deze lijst", en kies voor vrienden
Nu komen al je vrienden in beeld.
- klik nu op vrienden die je wilt beperken. Die vrienden krijgen een vinkje. En worden toegevoegd aan de lijst beperkt.
Klik op knop voltooien wanneer je klaar bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord Elja, maar volgens mij is dit niet het juiste antwoord op mijn vraag, dit bedoel ik niet volgens mij. Of wel? Ik weet het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probleem is dat Facebook ook vaag is over de consequenties hiervan. Wanneer ik het doe als test verdwijnt mijn statusupdate wel bij de vriend die ik beperk. Maar in de help bij facebook staat niet letterlijk dat dit het gevolg moet zijn. En je beperkt wat mensen zien op je tijdlijn. Misschien kun je dit met een vriend eens verder uittesten. Dat doe ik dus ook wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik met bovenstaande bedoel is dat er blijkbaar meer gebeurt dan alleen wat facebook documenteert in zijn help.