Kan ik iets ondernemen tegen zwartmakerij en leugens rondvertellen???

Ik heb een zogenaamde (Vriend) waar ik veel mee gechat heb, nu kopieert hij van mij bepaalde regels uit die chat 's en stuurt ze door naar andere vrienden van mij en schrijft er nog andere leugens bij dat kan toch niet zomaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
13K

Antwoorden (3)

Dat hangt van de precieze situatie af. Belediging, smaad en laster zijn strafbaar. Het gaat hier om zgn. klachtmisdrijven, dat wil zeggen dat er alleen vervolging kan plaatsvinden als de benadeelde aangifte doet.

In de praktijk zien we echter belediging meer als onfatsoenlijk en wordt er weinig mee gedaan. Het gaat er dan een beetje om welke vormen het aanneemt en of je bewijzen hebt. Als je aangifte wilt doen van het feit dat iemand je op straat heeft uitgescholden voor klootzak dan vermoed ik eigenlijk dat men zo'n aangifte niet eens op zal nemen, maar als iemand op grote schaal kwalijke roddels verspreidt waardoor jij je hele klantenkring en/of baan kwijtraakt, dan wordt het een ander verhaal.

Nu vertel je er niet bij wat er precies aan de hand is, dus wij kunnen slechts gissen naar de omstandigheden en impact van het gebeurde. Daarbij weten we ook niet in hoeverre je de feiten kunt bewijzen.

Wat je zelf zou kunnen doen:
-Bewaar emails in originele vorm en bewaar screenshots e.d.: je weet nooit of dat in de toekomst nog van pas komt;
-Als er sprake is van contact via een bepaalde service, zoals een forum, chatroom, social media site of ander medium, zou je bij de moderators kunnen melden wat er aan de hand is. Vaak is er een protocol voor dergelijke situaties;
-Als het gaat om emails, kun je vaak bij de provider van de mailaccounts misbruik melden. Meestal is het mailadres daarvoor abuse@xxxx, waarbij xxxx staat voor de provider waarvan het beledigende mailbericht werd gestuurd. Bij een outlook-account stuur je dus een bericht naar abuse@outlook.com, etc.;
-Je kunt de persoon die deze leugens verspreidt, laten weten dat belediging, laster en smaad strafbaar zijn (resp. art. 266, 262 en 261 sr, zie bron 1) en dat je aangifte zult doen als hij of zij daarmee doorgaat. Hopelijk is dat al voldoende voor deze persoon om te stoppen met datgene waar hij mee bezig is;
-Breng je vrienden op de hoogte van waar deze persoon mee bezig is, zodat zij adequaat kunnen reageren en eventueel het contact verbreken;
-Vraag, zeker bij ernstiger vormen van smaad of laster, juridisch advies bij bijvoorbeeld het juridisch loket of je rechtsbijstandsverzekering (als je die hebt). Zij kunnen je adviseren of een aangifte al dan niet zinvol is, of je eventueel helpen aan een advocaat die een brief kan sturen naar deze persoon - soms is alleen dat al voldoende om iemand even goed wakker te schudden.

Toegevoegd na 2 uur:
Haast vergeten te noemen: bij laster of smaad kun je natuurlijk ook aangifte doen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er was sprake dat ik iets over hem geschreven had wat absoluut niet ernstig was. Maar hij vatte het verkeerd op en ging zeer gemeen uit onze chat zinnen kopieren die ik ooit geschreven heb.en ging ze doorsturen naar vrienden. Maar hij stuurt ook chat die ik nooit geschreven heb !!!! En mijn honden zwart maken en !!! Ik had ook van alles kunnen kopieren maar ik vind dit het laagste wat je kunt doen en ga mij niet op de zelfde manier verlagen…
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraag mij af of Messenger berichten en screenshots veranderd kunnen worden alvorens men ze verder stuurt ???
Tegen cyberpesten en al dat soort zaken is weinig tegen te beginnen. Echte vrienden gooien deze berichten gelijk in de vuilnisbak. Zij laten dit soort berichten niet eens aan het slachtoffer lezen maar verzoeken dringend aan de schrijver ermee op te houden. Zij moeten de schrijver goed duidelijk maken dat zij er niet van gediend zijn. Het beste is te proberen alles te negeren. Je kunt wel advies vragen bij het Juridisch loket, maar daar zullen zij hetzelfde adviseren. Dreigen met aangifte helpt niet, daar wordt het vaak erger mee omdat de daders wel weten dat bruikbare bewijzen verzamelen een lang en moeilijk traject is met weinig kans op succes. Roddelen, kwaadspreken en lasteren zit bij veel mensen in de genen. Negeren is de enige bruikbare methode, als de schrijver merkt dat het niet het gewenste effect heeft, is de lol er snel af.
Laten merken dat zo iemand lucht voor je is en dat vuil water je deur voorbij gaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wil iedereen bedanken voor hun antwoord....
waarschuw jouw en zijn/haar vrienden voor deze persoon