internetten met wifispots, werkt dat (een beetje), kan ik mijn internetbundel afschaffen?

Ik gebruik mijn smartphone maar heel weinig in het veld, en bellen is bijna alleen voor noodgevallen, zodat elk abonnement eigenlijk te duur is. Is voor mij een provider met wifispots en prepaid bellen een goed alternatief?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ontdekt dat UPC geen Windows telefoons ondersteund ( wel tablets bijvoorbeeld) Let er dus op dat je daar niet de mist mee ingaat. Ik weet niet hoe dit bij andere providers zit. Net als UPC zullen die dit niet op de website hebben staan. Daar kom je pas achter als je gefrustreerd contact opneemt met hen

Antwoorden (3)

Hangt er van af wat je ermee doet. Wifi spots zijn niet altijd veilig. Dus bv internet bankieren heeft risico's.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+1 voor de opmerking over de veiligheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goeie tip, dus dan maar niet bankieren onderweg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
WifiSpots zijn wel altijd veilig, het is namelijk geïsoleerd door Ziggo en UPC.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En toch zijn er zorgen. Deze week meldt Tweakers dat WifiSpot-wachtwoorden ongemerkt zijn af te vangen, omdat ze wel worden versleuteld maar niet goed genoeg (zie de wat aparte melding bij het inloggen op een Ziggo WifiSpot: de beveiliging gebruikt geen gecontroleerd certificaat, zoals bijvoorbeeld een bank wel doet). Het hacken van een inlognaam en wachtwoord vergt wel enige technische capriolen en geduld; zo maakt het Tweakers-artikel duidelijk. Er is hier dus een zeker risico voor de gastgebruiker: dat zijn WifiSpot toegangscode wordt gestolen. Het gevaar van nep-hotspots is niet Ziggo-specifiek. Maar nu deze provider 1 miljoen hotspots wil opstellen, neemt het risico van 'hotspothacking' wel toe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@WDHBGS: Als Ziggo en UPC hotspots isoleren, dan wil dat nog niet zeggen dat alle telecomaanbieders hun hotspots isoleren. Ook wil dat nog niet zeggen dat een hacker geen eigen hotspot kan opzetten en hem zo'n naam kan geven dat een nietsvermoedende internetter denkt met een telecomaanbieder te maken te hebben. Daarnaast kunnen in openbare gelegenheden hotspots opgezet worden door een uitbater. Ook hier kan hotspothijacking plaatsvinden. En de mate van beveiliging is ook nog eens discutabel, zoals kellykat stelt. Oftewel; hotspots zijn onveilig. Niet een beetje veilig, en al helemaal niet "altijd veilig".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
....dus toch....
Wifi hotspots zijn geen goed alternatief. Ze zijn onveilig, overigens niet alleen voor bankieren. Alle data die je verzendt via wifi hotspots, kan door iemand uit de lucht gevist worden. Je kunt een beveiligde verbinding opzetten via VPN, maar dat kost geld waardoor je duurder uit bent dan je in eerste instantie zou vermoeden.

De dekking van hotspots is verre van 100%. Zie de bron voor een kaart van Ziggo. Van KPN heb ik geen kaart, UPC heeft een overzicht van woonplaatsen in dekkingsgebieden.

Als je een sim only-abonnement neemt met internet, dan ben je rond de 10 euro kwijt. Als je dat al te veel vindt, dan kun je prepaid internet nemen. De kosten daarvoor zitten ruwweg tussen de 10 en 35 cent per MB.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee,

Want als je gaat bellen betaal je in feite nog te veel. Communicatie per MB blijft goedkoper. Waarom neem je dan niet gewoon een abonnement van €0? Dan betaal je alleen wat je verbruikt. Kost je niets als je niet belt of geen dataverkeer verbruikt.

Internetten met openbare wifinetwerken is bovendien geen volwaardig alternatief voor je eigen internetverbinding. Wifiverbindingen zijn goed om bijvoorbeeld eens het weer te checken maar bijvoorbeeld gevoelige mails handel je toch liever niet af via een openbare wifiverbinding waar iedereen ze zonder veel moeite kan onderscheppen. Hetzelfde geldt voor alle andere (privacy)gevoelige zaken.