Hoe komt het dat je in het buitenland niet kan inloggen op forums?

Ben gisteren net terug gekomen van vakantie, daar hadden we gratis wifi, maar als ik op een forum wilde inloggen, lukte dat niet. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je maakt in zo'n geval gebruik van een IP-adres dat door veel, heel veel andere mensen wordt gebruikt. Vaak anonieme anderen die veel, heel veel tijd hebben.

Een aantal van die mensen gaat dan zitten spammen of andere ongein uithalen.

Dit kan ertoe leiden dat het betreffende IP-adres op een zwarte lijst komt te staan. Als je geluk hebt houdt het forum waar je op wilt komen zijn eigen zwarte lijst bij, en kun je dus dat forum niet meer bereiken, maar andere forums nog wel. Als je echter pech hebt wordt het misbruik (dat dus door anderen is begaan) gemeld aan een centrale zwarte lijst. Die centrale zwarte lijst wordt regelmatig gedownload door een heleboel sites die daar een abonnement op hebben. In dat geval zullen heel veel sites het betreffende IP-adres blokkeren zodra het op die centrale zwarte lijst terecht is gekomen.

Of het in jouw geval om een eigen zwarte lijst ging of om zo'n centrale zwarte lijst is nu niet meer na te gaan. Hoe dan ook, het feit dat het IP-adres waarmee jij daar het Internet opging op zo'n lijst stond, zorgde ervoor dat je niet kon inloggen.

Althans, dat lijkt mij de meest waarschijnlijke verklaring.