Als er een filmpje op Facebook gedeeld wordt waarin een misdrijf te zien is, moet je dit dan zelf melden bij de politie of doet Facebook dit al zelf?

Een kennis van mij op Facebook deelde een filmpje waarin een misdrijf te zien is. Ik heb het filmpje gerapporteerd als ongepast en aangemerkt als "gewelddadig" en "Bevat strafbare feiten"

Het betrof een dierenmishandeling die zo walgelijk is dat ik het hier niet eens wil vertellen.

Natuurlijk moet het stuk ongeluk dat hier voor verantwoordelijk is, vervolgd worden, dus moet er aangifte bij de politie gedaan worden. Had ik dat nu moeten doen, of doen ze dat al bij Facebook?

Ik heb geen idee wat het beleid is bij FB, en contact zoeken met FB is zo goed als onmogelijk. Het filmpje is trouwens meteen verwijderd bij de persoon.

Mijn vraag is dus: wat doet Facebook met deze meldingen als ze strafbare feiten aangaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Als jij weet hebt van een strafbaar feit mag en kan je er aangifte van doen, of het facebook doet is maar de vraag.

Je moet wel zeker weten dat het strafbaar feit in Nederland is gebeurd (met uitzonderingen daar gelaten).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet helemaal wat ik vroeg. ik graag weten wat ze bij Facebook doen met deze meldingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is onbekend, facebook is namelijk niet verplicht om aangifte te doen.
Je kunt op z'n minst FB alsmede de politie tippen. Zij hebben de mogelijkheid om bronnen (herkomst) na te gaan en eventuele verdere stappen te ondernemen. Hou je niet bezig met de vraag of het in NL al dan niet (il)legaal is wat er op de beelden is te zien. Als jij een sterk idee hebt dat er iets niet in orde is, maak er dan melding van!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik al zei, ik heb het gerapporteerd bij Facebook. Verder ben ik al de hele dag bezig om dit filmpje weer van mijn netvlies af te krijgen. dus ik hoop eigenlijk dat dit soort dingen ook door Facebook gemeld wordt bij de politie.
En geloof me, het was strafbaar wat ik daar zag.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
...(Waarom) Heb je het niet zelf gemeld bij de politie? Ik heb het niet over aangifte doen, maar gewoon de link doorsturen en ze vragen er eens serieus naar te kijken. That's all. Het is geen prettig idee om je voortdurend te moeten afvragen óf FB wel iets met de info heeft gedaan....