Mag een dagblad zomaar een tweet van je citeren in hun krant ?

Mogen ze een tweet die ik heb gedaan zomaar met naam en al overnemen en in het dagblad zetten ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Als je kijkt naar hoe er met tweets van bekende Nederlanders wordt omgegaan is het geen enkel probleem. Er zijn radioprogramma's die tweets voorlezen, er zijn roddelrubrieken (oa. nu.nl/achterklap) die de inhoud van tweets gebruiken om daar nieuwsberichtjes van te maken. Ook op tv worden veel bijdragen op twitter gebruikt om meningen van mensen de wereld in te brengen.

Ik hou zelf altijd een belangrijke stelregel aan: zodra je iets op internet plaats, ook al is het iets persoonlijks, is het daarmee onderdeel geworden van het publieke domein. Iedereen kan het zien en er iets mee doen.

Via de bron een interessante discussie over of twitteren nu eigenlijk een privé aangelegenheid is of niet. Eén van de reacties luidt: "Wat is het verschil met een persbericht uitsturen of een je tweet als poster in de grote steden ophangen." Eigenlijk ben ik het daar wel mee eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi antwoord alknobe :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
echt waar? een BN'er zou zeker moeten weten dat hij of zij uit moet kijken met wat ze op internet zetten!
Wat je eigenlijk vraagt is:
"als ik op straat, of in een publieke ruimte, iets roep en een journalist hoort dat, mag hij dat dan in de krant zetten?"

Mijn antwoord is ja, het is tenslotte een publieke ruimte.

Of de wet er ook zo over denkt weet ik niet helemaal zeker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de wet staat dat wanneer je op een openbare site, zoals social media dat zijn (waaronder natuurlijk ook Twitter valt), informatie plaatst geldt een wetgeving voor openbare informatie. Op social media geld een regelgeving die slaat op de auteursrecht vrije omgevingen.

Oftewel in Jip en Janneke taal:

Ja, het mag omdat wanneer je op Twitter een tweet plaatst (of op facebook een bericht) staat deze op het internet. Het internet is voor iedereen beschikbaar en iedereen krijgt de mogelijkheid om informatie zonder auteursrechten gewoon overnemen. En op social media zijn geen auteursrechten.

Leuk trouwens dat je tweet is overgenomen;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Strikt genomen moet jij de toestemming geven. Je krijgt een bericht van de nieuwsredactie of je tweet gebruikt mag worden, in belgie is dat toch het geval.
Zeker wanneer men ook de naam erbij vermeld, wordt toestemming gevraagd