Apps kan je maken via de zogenaamde Software Development Kits die de ontwikkelaars afgeven. Om hiermee apps te maken vereist kennis van programmeren en programmeertalen.

Gezien de vraag schat ik in dat je hier niet veel ervaring mee hebt. Dan is een kleine app al een hele complexe uitdaging. Je kan ze dan ook voor je laten maken en dat kost inderdaad geld.