mag mijn moeder zomaar een foto van mij en haar op hyves publiceren zonder mijn toestemming?

ik heb geen contact meer met mijn moeder nu heeft zij een aantal foto's van haar en mij op hyves gepubliceerd. Ik heb voor deze publicatie geen toestemming gegeven. mag zijn dit zomaar publiceren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het een afgeschermde pagina of openbaar? Want als het een openbare pagina is kun je het zien als het schenden van iemands privacy
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, het mag gewoon, je moet zelf gewoon opletten als iemand een foto maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak je maar niet druk hoor Stefan, niemand kijkt tegenwoordig meer op Hyves ;-)

Antwoorden (4)

In principe kun je daar helaas weinig tegen beginnen. Het is wel vervelend omdat iedereen het ziet maar je kunt ook weinig beginnen tegen een vriend die een foto van jou en hem op zijn hyves zet.

Ga er over in gesprek en vraag vriendelijk of ze het verwijderen. Misschien kun je een andere foto opsturen die jij wel goed vindt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
shit, ik heb per ongeluk op - geklikt en krijg de stem niet meer veranderd. Goed antwoord volgens mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach dan geef je me bij een ander antwoord weer een plusje ;)
volgens de wet mag dat niet, alleen als ze toestemming heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag inderdaad foto's op internet publiceren. Portretrecht geldt in de regel alleen voor bekende personen en dus niet voor jou.

Wat je het beste kunt doen is met je moeder in gesprek gaan. Zeg dat je het heel vervelend vindt dat ze deze foto's on-line heeft gezet.

Als je iets wettelijks wilt doen kan je het met het auteursrecht proberen. Ik weet niet wie de foto gemaakt heeft, maar deze persoon heeft er auteursrecht op, als dat niet je moeder is kan dit werken:

Je kunt bij hyves bezwaar maken tegen de foto's en zeggen dat je vermoedt dat het om auteursrechtelijk beschermde foto's gaat waarop jouw moeder niet het auteursrecht heeft. Verzoek hyves de foto's te verwijderen, zij zullen dit in de regel doen om auteursrechtelijk gezeik te voorkomen. Echter als je moeder ze zelf heeft gemaakt zal 1 mailtje van haar naar Hyves voldoende zijn om ze er weer op te zetten.

Toegevoegd na 24 minuten:
Even een aanvulling, er staat namelijk wel in de wet dat je niet zomaar een portret van iemand openbaar mag maken.

Artikel 22 auteurswet:

Is een portret vervaardigd zonder daartoe strekkende opdracht, den maker door of vanwege den geportretteerde, of te diens behoeve, gegeven, dan is openbaarmaking daarvan door dengene, wien het auteursrecht daarop toekomt, niet geoorloofd, voor zoover een redelijk belang van den geportretteerde of, na zijn overlijden, van een zijner nabestaanden zich tegen de openbaarmaking verzet.

Met andere woorden:
Als jij kunt aantonen dat je een redelijk belang hebt bij het verzetten tegen de openbaarmaking dan heb je juridisch wel een grondslag om je moeder te vorderen de foto's weer offline te halen.

Wat is dan een redelijk belang? Daar komen we weer in het schimmige gebied dat jurisprudentie heet. In jouw geval kun je het er het best op gooien dat de foto's inbreuk maken op je privacy, schadelijk zijn voor je imago of dat je erop voor schut wordt gezet.

Let op dat je dit echt zult moeten aantonen. Als de foto's normale familiekiekjes zijn en jij geen bekend persoon of gezochte misdadiger bent dan is dit al snel niet meer aan te tonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, zij mag absoluut niet zonder jouw toestemming deze foto's publiceren.

Dit is geregeld in de Wet op privacy (Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) en jouw moeder dient op jouw verzoek dan ook direct de foto's te verwijderen.

Indien je aan jouw moeder vraagt of zij deze foto's wilt verwijderen en ze wenst dit niet te doen. Kan je altijd haar een verzoek sturen zoals de voorbeeld brief die op de website van mijn bron staat vermeld.

Natuurlijk kan je de verzoek ook aan hyves richten, maar de kans is maar klein dat ze daar echt op gaan reageren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- Nee hoor, een foto is geen persoonsgegeven en valt dus ook niet onder de wet bescherming persoonsgegevens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bierkaal, zie zelf via de link wat mijn bron (De College Bescherming Persoonsgegevens (CBP)) hierover zegt. CBP zegt op hun website:
" Nee, dat mag niet zomaar. Uw foto op internet plaatsen mag alleen met uw uitdrukkelijke toestemming. Dit is geregeld in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dat het CBP dat zegt, ik meende mij te herinneren dat dit hier niet opgaat. Het was echter niet omdat een foto geen persoonsgegeven is. Heb het weer even opgezocht: Er zijn twee redenen dat het hier niet opgaat. De WBP geldt alleen voor persoonsgegevens van identificeerbare personen, dus als jij niet identificeerbaar bent op de site aan de hand van de foto gaat het niet op. Als dat niet genoeg is valt de foto in ieder geval onder artikel 2a van de WBP. Daarin staat dat de hele wet niet van toepassing is op activiteiten met huiselijke of persoonlijk doeleinden. Je hyvespagina is een persoonlijk doel. Ik denk dat verzetten volgens portretrecht of auteursrecht de enige optie is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een foto waarop jouw gezicht staat vermeld wordt bestempeld als een foto van iemand die identificeerbaar is. Maar de informatie die Stefan gaf is te weinig om dit met precisie te kunnen bepalen. Hij dient dus zelf te bepalen of hij gemakkelijk te identificeren is op die foto's (Wat bijna altijd het probleem is).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergeet artikel 2a WBP niet. De foto op Hyves valt mogelijk onder verwerking voor persoonlijke doeleinden.