Wat gebeurt er als het aandeel van facebook niks meer waard is?

Gaat heel facebook dan failliet en wordt de website dan opgeheven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee hoor, als de aandelen niks meer waard zijn, kan facebook als bedrijf nog best bestaan. Maar beter is het om het om te draaien. Als facebook failliet gaat, dàn zijn de aandelen niks meer waard.

Eigenlijk zegt de waarde van het aandeel facebook niet zoveel over de waarde van het bedrijf. De waarde is gebaseerd op wat beleggers er voor willen betalen, en die beleggers kijken naar de toekomst. Even leek het erop, dat de beleggers heel optimistisch waren over de toekomst, en dat facebook nog veel meer waard zou worden. Maar nu denken de beleggers daar ietsje minder rooskleurig over. Er zit dus heel veel lucht in het aandeel, gezien de forse koersdaling sinds de introductie.

Stel nu eens dat het (in theorie!) heel slecht zal gaan met facebook. Bijna niemand maakt er nog gebruik van, en er zijn nauwelijks nog activiteiten. Dan zal toch de waarde van het aandeel nooit NUL worden, omdat er altijd beleggers zullen zijn die er nog wat in zien, en er een paar centen tegenaan gooien. Alleen de naam facebook is al aardig wat waard, en als die naam verkocht wordt aan een ander bedrijf, dan hebben de beleggers uiteindelijk toch nog een beetje winst. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bedrijf is in principe altijd "iets" waard. Denk aan de kantoren die zo'n bedrijf heeft, de bedrijfsauto's en (in het geval van Facebook) de website.

Juist die website is (en blijft) voor andere bedrijven altijd een interessante investering. Op Facebook staan namelijk gegevens van meer dan een half miljard mensen, en dat is ca. 7 procent van de wereldbevolking. Veel van die mensen hebben allerlei persoonlijke gegevens op Facebook gezet, die vooral voor adverteerders van onschatbare waarde zijn.

Als Facebook minder waard wordt, zal het bedrijf steeds meer moeite hebben om aan zijn financiële verplichtingen te voldoen. Banken zullen minder snel bereid zijn om leningen aan Facebook te verstrekken en misschien moeten er wel mensen worden ontslagen.

Zo kan er een moment komen waarop het voor andere bedrijven aantrekkelijk wordt om Facebook over te nemen. Het bedrijf zou bijvoorbeeld voor Google heel interessant kunnen zijn. Google plaatst, tegen betaling, talloze advertenties op het internet. De opdrachtgevers willen natuurlijk het liefst dat hun advertenties gelezen worden door mensen die écht in hun producten (of diensten) geïnteresseerd zijn. En Facebook hééft die informatie! Daarom zou het me niets verbazen als Facebook over een aantal jaren door Google wordt overgenomen.

Mijn antwoord op je vraag is dus: Facebook zal waarschijnlijk niet failliet gaan, maar vroeg of laat door een ander bedrijf worden overgenomen. De website zal dan gewoon blijven bestaan.