Wat is een crossmediaal platform?

Wanneer diverse media met elkaar samenwerken en corresponderen noemt men dat crossmediaal. Maar wat is precies een crossmediaal platform?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Stel, ik heb een Playstation en wil gamen met iemand die een XBOX heeft.
We hebben beiden hetzelfde spel. Dit is normaliter niet mogelijk, omdat de Playstation en XBOX zich ieder op een apart netwerk bevinden (resp. PSN en XBL).
Door "cross-gaming" verbinden de spelcomputers met een apart netwerk, waardoor ze toch samen kunnen spelen, ongeacht het type spelcomputer.
Dit is dan vaak een netwerk die de uitgever van het spel zelf heeft opgezet.
Cross-mediaal bekent dus "over het medium".
Dus of je nu Windows, Mac of Linux hebt, je kan toch samen Skypen, bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Platform: Een platform is een organisatie waarin men samenwerking en overleg tussen verschillende groeperingen tot stand brengt.

Platformen (of 'platforms') worden bijvoorbeeld opgericht:
* om samen nieuw beleid formuleren of invloed uitoefenen op het gedrag van een bepaald bestuur
* om kennis op bepaalde gebieden te bundelen

De naam 'platform' wordt ook vaak gebruikt voor een activiteit binnen een bepaalde club of vereniging: discussieplatform, inspraakplatform etc.
------------------------------
Een cross mediaal platform is dus een overlegsituatie tussen verschillende groeperingen via verschillende mediamogelijkheden.

Bijvoorbeeld: http://www.adformatie.nl/nieuws/bericht/nieuw-crossmediaal-platform-fc-zzp/ door en voor zzp'ers.