Is 24/7 laptop open laten duur? en goed?

Ik heb een eigen server, en ik wil die aan latn staan op mn laptop want als ik die uitdoe, dan draait mijn server natuurlijk niet meer dus ik wil hem 24/7 aan laten staan zodat mn server 24/7 ook beschikbaar is, alleen hb ik nu een laptop: acer aspire 7530 maar ik ben bang dat als ik mijn pc 24/7 aan laat staan dat ik dan heel veel geld aan stroom kwijt ben, en het ook helemaal niet goed is voor m'n laptop ookal gebeurt er niks op behalve dat de server er op aan staat, ik kan gwoon mijn deksel dichtklappen en de laptop aan laten staan, dat werkt allemaal prima en dan nog energie besparing aan zetten maar kost dit niet heel veel??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (6)

in vergelijking met een echte server of een pc gebruikt een laptop heel weinig stroom. dus als je toch 24/7 een server wilt hebben is het denk ik vrij goedkoop om een laptop te kiezen. je moet alleen wel uitkijken voor oververhitting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit valt best mee qua energieverbruik, wel is het verstandig om je laptop toch af en toe uit te zetten of op zijn minst opnieuw op te starten,

Bij een laptop loopt namelijk je geheugen vol waardoor het aanzienerlijk langzamer gaat. Ook voor de benodigde updates is het aan te raden om af en toe opnieuw optie starten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk zonde om dat op een laptop te doen toch ?
en ja 24/7 gebruik zal zeker de zaak verhitten zeker als er flink wat gaande is op je server ?

ik vraag me even af wat de functie is van je server ?
online gaming hosting ?
website/ ftp ? file hosting ?
want er is eigenlijk helemaal geen zware hardware voor nodig om een oude pentium 4 of zo te laten runnen
kijk dus eens goed wat je server en wat er op staat nodig heeft om probleemloos te draaien ?
qua CPU en geheugen en HD ruimte in de praktijk zal dat waarschijnlijk niet zoveel zijn.
en is het waarschijnlijk beter een oude xp bak pentium 4 o.id te kopen op marktplaats voor een prikkie en die in ter richten als servertje
heb je je laptop weer in vrije hand ?
12 jaar geleden
Ik weet dat als je een gewone pc 1x opstart dat gelijk staat aan een halve dag aan laten. Dus het lijkt mij goedkoper om hem dan aan te laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n vijf tientjes per jaar, lees ik hier.
12 jaar geleden
Ik weet niet precies wat je plan is of wat je precies als server wilt gaan draaien maar het is vaker veel goedkoper om gewoon een VPS te huren, vooral bij script/website gebaseerde zaken.

Probleem is namelijk dat je Laptop batterij hierdoor heel snel zijn laadwaarde gaat verliezen waardoor je na een tijdje nog maar 20 minuten zonder kunt. Een beetje VPS heb je al vanaf 3,95 waarbij deze netjes in een datacentrum staat met een 100 mbit verbinding. Voordelen zijn dus o.a. goedkopere stroom, sneller internet en professioneel gehost.