Wat voor een taal is perl en waarvoor wordt het voornamelijk gebruikt?

Toegevoegd na 7 minuten:
Is er een goeie reden om het nu nog, ik ken php, bij te leren? Bv. Om systemen uitgebreider te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
rose
13 jaar geleden
Eigenlijk is het afhankelijk van wat je wilt. Als je beheerder op een unix systeem wilt worden is Perl slim om te leren, naast Bash. Anders kun je beter iet anders, desnoods ASP.NET, er bij leren.

Antwoorden (2)

Perl (Practical Extraction and Report Language) is een programmeertaal ontworpen door Larry Wall.
Perl is geschikt als vervanger van traditionele UNIX-shell-scripts, die in sh (de Bourne shell) geschreven worden en daarbij allerlei andere utilities aanroepen zoals sed, tr, uniq, sort, expr en AWK, terwijl het ook alles kan waarvoor voordien een C-programma geschreven moest worden. Het verenigt niet alleen de mogelijkheden van deze talen maar ook een groot deel van hun manieren van uitdrukken (syntaxis). Daarom wordt het wel de The Swiss army knife of programming languages (het Zwitsers zakmes onder de programmeertalen) genoemd.

Perl wordt veel gebruikt voor taken waar voordien shell-scripts voor werden gebruikt, voornamelijk het automatiseren van taken in het systeembeheer; daarbuiten wordt het veel gebruikt voor de bewerking van allerlei soorten bestanden (natuurlijke taal, configuratiebestanden, XML- of HTML-documenten, rasterafbeeldingen, enzovoorts). Ook heeft het goede bibliotheken voor allerlei andere taken, zoals database-toegang en client/servercommunicatie. Perl wordt veel gebruikt in de bio-informatica. In de jaren 90 was het de meestgebruikte taal voor dynamische websites. Daarna is het sterk op Perl lijkende PHP daarvoor populairder geworden.

Perl is een scripttaal met uitgebreide mogelijkheden voor reguliere expressies en er kan met Perl object-georiënteerd, procedureel of zelfs functioneel geprogrammeerd worden.

Perl wordt veel samen met CPAN, een grote verzameling van vrij te verkrijgen Perlmodules, gebruikt. Perl wordt door middel van POD gedocumenteerd.

Perl is vrije software, uitgebracht onder de Artistic License en GPL.

Perl draait op de meeste besturingssystemen. Op UNIX-systemen wordt Perl standaard geïnstalleerd. Ook bestaan er versies voor het Windowsplatform.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
je was 36 sec eerder...
"Perl is geschikt als vervanger van traditionele UNIX-shell-scripts, die in sh (de Bourne shell) geschreven worden en daarbij allerlei andere utilities aanroepen zoals sed, tr, uniq, sort, expr en AWK, terwijl het ook alles kan waarvoor voordien een C-programma geschreven moest worden. Het verenigt niet alleen de mogelijkheden van deze talen maar ook een groot deel van hun manieren van uitdrukken (syntaxis). Daarom wordt het wel de The Swiss army knife of programming languages (het Zwitsers zakmes onder de programmeertalen) genoemd.

Perl wordt veel gebruikt voor taken waar voordien shell-scripts voor werden gebruikt, voornamelijk het automatiseren van taken in het systeembeheer; daarbuiten wordt het veel gebruikt voor de bewerking van allerlei soorten bestanden (natuurlijke taal, configuratiebestanden, XML- of HTML-documenten, rasterafbeeldingen, enzovoorts). Ook heeft het goede bibliotheken voor allerlei andere taken, zoals database-toegang en client/servercommunicatie. Perl wordt veel gebruikt in de bio-informatica. In de jaren 90 was het de meestgebruikte taal voor dynamische websites. Daarna is het sterk op Perl lijkende PHP daarvoor populairder geworden."

Toegevoegd na 31 minuten:
Je kunt beter je PHP uitdiepen, Javascript bijleren, HTML5 opnemen CSS 3 leren, e Photoshop/Gimp leren e.d.

Toegevoegd na 35 minuten:
Er zijn heel veel dingen die je werk als WebDeveloper ondersteunen en uitdiepen.

Maar als je tijd over hebt is Perl wel leuk om te leren, natuurlijk.
rose