Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de EXEL formule voor berekening winstmarge ?

ik ben een spreadsheet aan het maken en wil daarin de winstmarge laten zien , er hoeft geen rekening gehouden met BTW of andere grappen .
het is puur ; ik koop een appel voor 1 euro ik verkoop hem voor 2 euro , wat is dan mijn winstmarge in %
(snap dat ie in het voorbeeld 100% is maar ik heb de formule nodig want mijn cijfertjes zijn iets vervelender)
ik kom niet verder dan ; (verkoop-inkoop) delen door inkoop = 100%
maar ik heb het gevoel dat dit iets te simpel is
ik heb excel ervaring , maar zit altijd met die percentages te klooien , ook op calculator .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
68.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

het is puur ; ik koop een appel voor 1 euro ik verkoop hem voor 2 euro , wat is dan mijn winstmarge in %
(snap dat ie in het voorbeeld 100% is maar ik heb de formule nodig want mijn cijfertjes zijn iets vervelender)
ik kom niet verder dan ; (verkoop-inkoop) delen door inkoop = 100%
maar ik heb het gevoel dat dit iets te simpel is
ik heb excel ervaring , maar zit altijd met die percentages te klooien , ook op calculator .

Ik heb het met scheikunde als volgt geleerd (verhoudings berekening)

als 1 euro = 100 %
dan 2 euro = ??? %

schuin vermenigvuldigen en delen door horizontaal dus:

2 * 100 / 1

Deze truuk kan je voor alle verhoudingsberekeningen maken.

Als 1 euro een ander percentage is, kan je het beste dit percentage in een excelhokje vastleggen, zodat je dit makkelijker kan veranderen en naar het hokje met het percentage kan verwijzen ipv het getal 100 in de formule te gebruiken.

Toegevoegd na 21 seconden:
naar aanleiding van een andere vraag de toevoeging: dit kan ik echt niet korter uitleggen hoor :)
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan nog moeilijker dus!
sterredag
13 jaar geleden
wat is er moeilijk aan: als 1 euro = 100 %
dan 2 euro = ??? % schuin vermenigvuldigen en delen door horizontaal dus:
2 * 100 / 1 ????
Je formule is correct, begrijp niet waarom het moeilijker moet zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je wilt bereken via excel dat kun je dat als je weet wat de rekenregels zijn en wat in excel waarvoor staat.
/ delen * vermenigvuldigen

Je wilt weten hoeveel % iets is van
Je koopt in voor 1 euro
Verkoop voor 2 euro
Verschil is 1 euro
1 euro is dus de winst
Dus inkoop - verkoop= Winst
Nu deel je de winst door de aankoop
dus 1/ 1=

Vergeet niet om in de cel waar je het percentage berekend onder cel eigenschappen percentage te kiezen
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Je zegt het zelf: (verkoop-inkoop)/inkoop
Want "(verkoop-inkoop)" is je winst, dat deel je door de "inkoop" en je hebt de winstmarge. Als je verkoop in A1 staat en je inkoop in A2 is dus de formule: (zonder "") "=(A1-A2)/A2".

Makkelijker kan ik het niet maken en moeilijker hoeft niet!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding