paar vragen over 3d ontwerpen

- Is het beginnen met Google Sketchup een goede manier om te beginnen met 3d modelleren?
- 3D; wat voor soorten beroepen kan je daarmee worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ja hoor, Google Sketchup is een prima manier om mee te beginnen, maar als je meer en professioneler aan de slag wil kom je al gauw uit bij pakketten als Cinema 4D, Autodesk, Maya of Lightwave.
De beroepen die je hier mee kunt uitoefenen zijn eindeloos, het wordt zeer veel gebruikt in de reclameindustrie, architectenbureaus ed. Mar ook films als Toystory en Shrek worden met dit soort software gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een goed voorbeeld van een beroep: ontwerper bij een grote aannemer, voor b.v. weg- en waterbouw. Opleidingen in de richting van civiele techniek en werktuigbouwkunde besteden steeds meer aandacht aan ontwerpen in 3d. In de geo-wereld wordt steeds meer met 3d gewerkt (maar dat had jij al in de gaten als je bezig was met Google Sketchup).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sketchup is niet echt geschikt als je wil leren 3d modelleren. Het werkt compleet anders dan elk ander 3D pakket. Als je later zou willen overstappen naar een echt 3D programma heb je niks aan je sketup kennis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Sketchup is echt eens chetsprogramma. Als je echt wilt leren in #d te modelleren is CAD nog steeds de standaard. Om in de werkelijke wereld te modelleren (Migratie van dieren, regen etc) dan moet je richting ArcGIS denken danwel ENVI
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de wereld van productontwikkeling en design wordt veel gewerkt met Solidworks, Unigraphics, Catia, Pro-Engineer.
Wil je meer doen in de richting van animeren dan kan je denken aan 3D studio, Maya, Rhino etc.

Google sketchup is zeer gelimiteerd maar is wel gratis.
Het wordt veel gebruikt om gebouwen mee te tekenen die vervolgens in Google earth als 3D object worden geplaatst.

Er zijn nog veel meer 3D programma's...te veel om op te noemen.

Hier in ieder geval nog een aantal:
3D studio Max
AutoCAD
Cinema 4D
Lightwave
Solid Edge
TrueSpace

Je zou eens kunnen googlen op deze namen en zien wat de mogelijkheden zijn.