Hoe een azerty omzetten naar querty?

Hoe zet ik een toetsenbord om naar querty, ook ivm speciale tekens?

Op t toetsenbord staan nu ook geen pijltjes.... kan ik dit wel aanpassen?
Dit is de azerty , bij de enter staan rare tekens. Niet bij qerty. Kan ik dit toetsenbord omzetten naar een normale?

Picture for question
een jaar geleden
2.5K
LeonardN
een jaar geleden
Bedoel je softwarematig? Of hardwarematig?
Als je hardwarematig bedoelt kan je vaak wel de toetsen los wippen met een mes en deze omgooien.
Softwarematig kan je in Windows gewoon een Nederlandse toetsenbordindeling kiezen.
Als er geen pijltjes opzitten kan je ze er ook niet bij-toveren...
TurfGraver
een jaar geleden
Windows toets + spatiebalk.
Als je tenminste Windows 10 of hoger gebruikt.
Hier meer info anders:
https://qwertynaarazerty.be/
LeonardN
een jaar geleden
Kijkend naar het plaatje.
Die tekens ga je nooit goed krijgen omdat de combinaties niet overeenkomen.
-Je zal dus of een nieuw keyboard moeten kopen (of deze terugsturen)
-Blind moeten leren typen (en qwerty instellen)
-Gaan wennen aan Azerty (en azerty instellen)
De reguliere letters kan je wel goed krijgen, maar de vreemde tekens NOOIT.
En ik snap je opmerking over pijltjes niet.
Die zitten er toch gewoon duidelijk?

Antwoorden (2)

Oplossing 1: instelling toetsenbord wisselen met toetsencombinatie
De invoertaal van het toetsenbord is te wijzigen door de CTRL-toets en de SHIFT-toets tegelijkertijd in te drukken (CTRL + SHIFT). Hiermee wissel je tussen de verschillende talen van Windows. Dit is vaak ook de oorzaak van de verwarring, omdat je deze combinatie tijdens het typen per ongeluk gebruikt.

Oplossing 2: Instelling toetsenbord wisselen vanuit menubalk
Is het je met de toetsencombinatie CTRL+SHIFT niet gelukt? Dan kun je de volgende stap proberen. Onderaan het scherm in Windows staat een menubalk. Rechtsonder is vaak een icoon van een toetsenbord te vinden. Wanneer je hier met de muis overheen gaat, verschijnt een pop-up. Hier vind je de actieve indeling van het toetsenbord en kun je zien welk type toetsenbord actief is. Klik daar om de instellingen van het toetsenbord te wisselen.

Er zijn verschillende toetsenborden, maar zoals gezegd in Nederland wordt meestal de indeling Verenigde Staten (Internationaal) gebruikt. Wanneer je voor deze instellingen kiest, zul je waarschijnlijk merken dat de juiste tekens weer getoond worden en dat je toetsenbord werkt zoals jij dat wil.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
Dat gaat om de instellingen. De vrager heeft een werkelijk AZERTY keyboard gekocht ipv een QWERTY.
Dat gaat niet, niet volledig.
Voor de letters is het geen probleem, die kan je gewoon loswippen en verplaatsen naar de QWERTY-layout.
Voor de vreemde tekens en de tekens onder de getallen 0-9-= is het onmogelijk.
Jij hebt een knop die <> voorstelt. Op QWERTY heb je ,< en .>
Dat kan je dus nooit goed krijgen.
Je zou nog kunnen kijken of je het toetsenbord nog terug kan sturen.
Misschien kan je QWERTY toetsen nabestellen,
Of een stickerset aanschaffen
(Niet deze gok ik want die is voor laptops, maar zoiets)
https://www.amazon.nl/SkinoEu®-toetsenbordsticker-toetsenbord-keyboard-244/dp/B07BQD7JYQ/ref=d_pd_sbs_sccl_2_2/257-4533147-4599360?pd_rd_w=xo6uy&content-id=amzn1.sym.caee758d-f335-487f-9409-c25e6962f190&pf_rd_p=caee758d-f335-487f-9409-c25e6962f190&pf_rd_r=G31H8NFE3PRFB3MYMA9G&pd_rd_wg=zYNAV&pd_rd_r=3471ce4a-2f0c-495c-b106-f34ab19162bd&pd_rd_i=B07BQD7JYQ&psc=1
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
Over de "pijltjes"
https://www.amazon.nl/EMPIRE-GAMING-toetsenbord-anti-ghosting-achtergrondverlichting/dp/B09BBFNX4V/ref=asc_df_B09BBFNX4V/?tag=nlshogostdde-21&linkCode=df0&hvadid=573489064709&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=7857441764288745689&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9064370&hvtargid=pla-1411021492271&th=1 Links van de W staan < en > als je dat bedoelt.