Hoe kun je meer dan 1 cijfer uit een cel filteren in Excel?

Bijvoorbeeld:

2 en 3 een tekst = 2 in een cel en 3 in een cel.
2- tekst 4b tekst = 2 in een cel en 4 in een cel.

Picture for question
een jaar geleden
1.9K
TurfGraver
een jaar geleden
Zou het met een VBA script doen.
Beetje teveel om hier neer te zetten.

Antwoorden (1)

Het lijkt omslachtig, maar is goed te doen in 4 stappen. De formules staan in de afbeelding (ik heb Engelse versie Excel, voor NL versie kun je de formules op internet vinden)

stap 1
bepaal de maximale lengte van alle regels, in het voorbeeld is de tekst 34 karakters

stap 2
maak 34 kolommen en bepaal in elke kolom de waarde van het karakter, in kolom 1 neem je de waarde van het 1e karakter, in kolom 2 de waarde van het 2e karakter enz. Voor de afbeelding ben ik gestopt bij 22 kolommen

stap 3
daar waar het karakter tekst is, zal de uitkomst #VALUE! of #WAARDE! (NL) zijn, maak van alle formules waarde (kopieer > plak als waarden). De #WAARDE! uitkomsten vervang je in één keer door een spatie, de getallen blijven staan. Plak de getallen aan elkaar met de formule in de afbeelding. TRIM staat om de formule heen om overtollige spaties te verwijderen. Je houdt na deze stap alle getallen uit de tekst in één cel over

Stap 4
Trek via de functie DATA>Tekst naar kolommen de uitkomst van stap 3 uit elkaar, het scheidingsteken is hier de spatie en je houdt de getallen over

Succes!
Plaatje bij antwoord
paulus811
een jaar geleden
paulus811
een jaar geleden
Klopt KeesWim, er is altijd een handiger manier door formules toe te voegen. Het hangt er een beetje vanaf of dit een eenmalige actie of terugkerende klus is. In dat laatste geval steek ik meer tijd in formules om handmatige acties te voorkomen, is het eenmalig dan volg ik vaak de luie route.