Hoe krijg ik deze zoekfunctie in excel?

Ik heb op tabblad 1 een 'postcodekolom'. Ik wil daaronder graag de resultaten van alle zelfde waardes uit tabblad 2. In dit geval heb ik de postcodes op tabblad 2 in kolom A, maar ik wil dan ook de resultaten van kolom B,C,D weergegeven hebben in tabblad 1. Of kun je ergens terecht om zoiets te laten maken?
Ik moet de gegevens van tabblad 1 printen, dus het is geen optie om de gegevens uit tabblad 2 te kopiëren naar tabblad 1.

Toegevoegd op 13 januari 2020 17:11: omschrijving

Weet jij het antwoord?

/2500

Daarvoor gebruik je de formule VERT.ZOEKEN. Het is lastig hier uit te leggen hoe je deze functie goed gebruikt. Maar via de bijgevoegde link kom je bij een instructievideo van office-support.

Bronnen:
https://support.office.com/nl-nl/article/v...

Je zou een volgnummer kunnen laten berekenen op iedere adresregel, waarvan de postcode overeenkomt met de gevraagde postcode: Stel de adressen staan in B1:F999 en de postcodes staan in kolom E zet dan in A2: =ALS(blad1!C2=E2;MAX($A1:A1)+1;””) Kopiëren naar A3:A999 Als in B5 van blad1 dan 1 staat en B6 2 enz enz In blad1 kun je dan zoeken op deze volgnummers met =VERT.ZOEKEN(B5;alle adressen!A$2:F$999;2) enz enz. Dit geeft jammer genoeg lelijke foutboodschappen als je naar bv een 6e adres zoekt terwijl er maar 5 voldoen. Dit is te ondervangen door in B5 van blad1 te zetten: =ALS(RIJ()-4<=MAX(alle dagen!A$:A$999;RIJ()-4;””) Kopiëren naar beneden. Als het goed staat er dan in B5:B9 1 t/m 5. Nu alleen VERT.ZOEKEN als B5 niet leeg is: =ALS(ISLEEG($B5);””; =VERT.ZOEKEN(B5;alle adressen!A$2:F$999;2)) Enz enz

Je kunt de lijst met adressen waarvan de postcode gelijk is, op de volgende manier in tabblad 1 krijgen. Het is wellicht lastig te begrijpen, maar als je het eenmaal door hebt kun je dit vaak toepassen waar je anders handmatig aan de slag moet. Ik leg het uit a.d.h.v het plaatje hieronder. Allereerst zoek je het eerste regelnummer op waar de ingevoerde postcode in de tabel staat. De formule in B2 zie je uitgeschreven in E2. In de adressenlijst staat de eerste postcode 1234AB op regel 2. Dat is dus de uitkomst in cel B2. Mijn adressenlijst staat op tab 'sheet1' van A1:D7 Die 2 (regel 2 dus) gebruik je in een INDIRECT formule waarin je het vaste deel (naam tabblad en kolom) tussen quotes zet en daar zet je de uitkomst van B2 achter. Dit maakt een verwijzing op basis van text en het regelnummer. Als de ingevoerde postcode (cel A2)gelijk is aan de postcode van de INDIRECT formule wordt de waarde (straat) getoond, anders komt er "" (leeg dus). De RIJ formule geeft de rij van de actieve cel aan, voor A5 is dat 5, voor A6 is dat 6 etc. Door de RIJ formule in de verwijzing te gebruiken en daar iedere keer 5 af te trekken, tel je er eigenlijk in iedere formule die je eronder kopieert 1 bij op en verwijst de formule dus in iedere volgende regel ook naar de volgende regel in je adressenlijst. Succes! Om deze oplossing te laten werken moet de adressenlijst op postcode gesorteerd zijn.

Toegevoegd op 15 januari 2020 13:39: tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100