Objectgeorienteerd programmeren (Object Oriented Programming of korter OOP) is een techniek afkomstig van higher level programmeertalen zoals Java, C#, VB.NET en vindt zijn oorsprong bij Smalltalk die het eerst de term Object Oriented Programming introduceerde.

OOP streeft er naar om een project zo structureel mogelijk op te bouwen in objecten. Dit heeft voor de programmeur het grote voordeel dat code vanaf nu in logische componenten wordt opgedeeld en veel makkelijker te hergebruiken is.

Om het concept van objecten te illustreren wordt meestal een voorwerp uit het dagelijks leven als voorbeeld gebruikt. Neem bijvoorbeeld een auto. De auto is het object en dit object heeft bepaalde properties of eigenschappen. Een eigenschap van de auto kan een band, een deur, een spiegel, de uitlaat of eender welk onderdeel van de auto zijn. Maar een auto heeft ook functies. Een functie kan starten of remmen zijn.
Dus hebben we nu eigenlijk een object met properties en functies. Zo zit een object in programmeertalen er ook uit.

De voordelen van OOP
OOP heeft vele voordelen die voor minder ervaren programmeurs waarschijnlijk niet altijd even duidelijk zijn.
• Het grootste voordeel is de herbruikbaarheid van code. Met OOP is het veel makkelijker om externe componenten te integreren in je huidige projecten.
• Ook is de opbouw van OOP projecten veel structureler en makkelijker te overzien en te begrijpen dan projecten die nog volgens procedural principes zijn opgebouwd.
• Objecten zijn ook zeer makkelijk met nieuwe functionaliteit uit te breiden dankzij het inheritance model van objecten en dit zonder één regel code van het originele object aan te passen.
• Objecten zijn makkelijk te gebruiken. Als je objecten een makkelijke en correcte interface gebruiken maken objecten sommige erg ingewikkelde taken een stuk makkelijker. Neem weer het voorbeeld van de auto, je moet niet weten hoe een dieselmotor werkt om met een auto te kunnen rijden. Zo is het ook met objecten in OOP. Je hoeft de interne ( en waarschijnlijk erg ingewikkelde ) werking van een object niet te kennen om ermee te kunnen werken.

Nadeel
Het grootste nadeel is misschien dat het niet makkelijk aan te leren is. Er is een totaal andere denkwijze voor nodig die heel wat inspanningen vereist van een programmeur.

Zie ook de informatie van Wikipedia:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Objectgeori%C3%ABnteerd
SimonV