Hoe werkt Joomla?

Ik wil een website maken met eigen hostprovider en nu wordt overal Joomla daarvoor aangeprezen. Maar als ik het pakket download kan ik er kop nog staart aan ontdekken. Er zit geen enkele executable in om het pakket op te starten. En als ik de site bekijk zit er ook geen enkele aanwijzing in hoe het opstart. Weet iemand wat dit voor een raar pakket is en hoe het werkt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Joomla is net zoals Drupal (wat ik zelf gebruik) een pakket om een pagina op een server te zetten (een CMS systeem, net zoals wordpress).
Kortom, je moet een hosting provider hebben, daar zet je het basispakket van Joomla op en dan kan je bezig om je pagina op te bouwen. Ik kan echt aanraden om eerst de modules te verkennen voordat je zelf gaat coderen.

Hier staat een "getting started":
https://www.joomla.org/about-joomla/getting-started.html

Je vraag van hoe het werkt, is in die zin niet te beantwoorden. Er zijn namelijk hele boeken over geschreven. De vraag komt bijna overeen (no offence) met de vraag "hoe werkt natuurkunde?" van iemand die er eigenlijk niets van af weet.

Toen ik zelf met drupal begon, heb ik een boek aangeschaft om aan de hand daarvan alles te leren. Heeft HEEL VEEL geholpen!

Te koop bij on-line winkels, je weet wel, die vette, voor een te hoog bedrag (mag niet daar naar toe linken, Joomla voor dummies).

Toch even een basis idee:
- je hebt een hosting provider nodig, bijv 100 Mb (is voldoende als je niet veel plaatjes, video's e.d. wil posten) incl SQL database. Hieraan koppelt je hosting provider jouw webnaam, bijvoorbeeld www.voorbeeldvoorvraag.nl (dit is dus een betaalde dienst!)
- Via een ftp kom je op de "verkenner versie" van je site.
- Hier zet je de core van Joomla / drupal / CMS systeem van jouw keuze neer.
- via www.voorbeeldvoorvraag.nl/user (is bij drupal, bij joomla kan het anders zijn) kan je inloggen op zo je site op te gaan bouwen. Hier kan je dan ook modules toevoegen, etc.
- via de ftp kan je andere bestanden nog veranderen, bijvoorbeeld als je in HTML dingen wil doen.

Maar het meest belangrijke, kijk op forums naar vragen, zoek dingen op op internet. Doet iedereen die hiermee bezig is.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt Thecis. Ik had de vraag nog niet, maar moet over een paar dagen ook een website maken. +