Moet een HTML code opgeslagen worden als index.html?

Ik ben met meerdere projecten bezig maar moet een bestand als index.html opgeslagen worden? Anders kan je maar met één project tegelijk bezig zijn.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien kun je eerst even reageren op de vraag die je het eerst hebt gesteld, namelijk die over plaatjes? Ben je eruit? Mensen zijn eerder geneigd te helpen als ze merken dat er iets met hun reacties gedaan wordt. Alvast een voorschot. Nee, je mag een html-bestand opslaan onder elke naam. Maar het is wel gewoonte en staande praktijk om de hoofdpagina 'index.html' te noemen. Waarom zou je niet meet meerdere projecten bezig kunnen zijn? Je kunt toch meer mappen aanmaken, die elk een 'index.html' kunnen bevatten? Dat is sowiesop netjes, of de projecten nu aan elkaar gerelateerd zijun of niet.

Antwoorden (4)

Een website opent op het index.html bestand. Je kunt met verschillende projecten werken door de verschillende index.html bestanden in verschillende directory's te zetten:

../project1/index.html
../project2/index.html
../project3/index.html

Om dan bijvoorbeeld project2 te openen gebruik je de URL ../project2/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee hoor, dat hoeft niet.

Als je een html-bestand opslaat en upload als project2.html dan kun je dat benaderen door het in de adresbalk volledig in te voeren:

http://www.mijndomein.nl/project2.html

Meestal werkt .htm ook... (dus project2.htm)

Veel ontwerpplezier!
rose
8 jaar geleden
Je kunt een html-bestand elke naam die je wilt (met uitzondering van enkele speciale tekens), net als bijvoorbeeld een afbeelding of een worddocument. De reden dat je "index.html" krijgt aangeleerd is dat het index-bestand automatisch wordt geopend, dus als je een website hebt (bijv. example.com) en daarin staat/staan één of meerdere bestanden, dan kun je een bepaald bestand openen door "example.com/"[de naam van het bestand] in je browser te typen. Als je echter gewoon naar "example.com" gaat gaat je server op zoek naar een index-bestand ("index.html", "index.htm", "index.php", ...). Dat bestand wordt dan geopend.

Als je meerdere indexbestanden hebt (bijvoorbeeld een "index.html" én een "index.php") bepalen de instellingen van je server welk bestand voorrang krijgt. Het is echter af te raden om meer dan één bestand met dezelfde naam te maken i.v.m. verwarring of prioriteitsfouten als de instellingen van de server veranderen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee dat hoeft niet. Bij sommige hosting bedrijven moet je wel je homepagina index.html noemen, maar in principe hoeft dat niet. Je kan ze elke naam geven die je wilt, m.u.v. enkele speciale tekens.