wat is een "blend" eigenlijk?

ik was op een forum en ik zag een topic over "blend's kopen" en ik vroeg me af wat een blend eigenlijk is...
voor mij lijkt het gewoon op een mooi bewerkte foto of collage... is dat hetzelfde een blend en een collage?...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (3)

Een blend is Engels en betekend letterlijk mengsel. Denk maar een een blender in de keuken.
In uw geval dus één afbeelding waarop meerdere foto's gemengd opstaan, ook wel een collage genoemd naar het "samen plakken" van afbeeldingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat hierboven gezegd wordt klopt.
Oorspronkelijk was er wel een verschil met een collage ; bij de collage ging het vaak om verschillende plaatjes die niet zo in elkaar werden gevoegd. Ik vind het bovenstaande plaatje eigenlijk ook niet zo'n goed voorbeeld van wat een blend is.

Toen ik nog actief was op een spelletjessite met paarden, was een blend een plaatje waarin je 2 plaatjes die erg op elkaar leken qua achtergrond, zo in elkaar voegde dat het leek alsof het 1 plaatje was. Bij paarden ging het er dus vaak om dat je meerdere foto's van hetzelfde paard in elkaar voegde en dat het leek alsof er meerdere versies van hetzelfde dier waren.

Ik probeer later nog een voorbeeld toe te voegen, mijn internet is helaas erg sloom.

Toegevoegd na 2 minuten:
Plaatje toegevoegd. De eigenaar is Irisva op Deviantart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast de al gegeven antwoorden is de betekenis van "blend" natuurlijk vooral het samenvoegen van twee of meer afbeeldingen (of video "frames") door middel van een geleidelijke overgang. Dit zien we inmiddels overal om ons heen en het is een van de meest gebruikte grafische technieken in reclames. Bij afbeeldingen wordt dit meestal gedaan met Adobe Photoshop of een ander hoogwaardig grafisch programma, waar een "Blend-tool" meestal standaard bij inbegrepen zit.
Een computer algoritme zorgt ervoor dat de pixels van het bovenliggende plaatje op de door de bewerker aangegeven plaatsen in meer of mindere mate transparant worden zodat het onderliggende plaatje er door heen zichtbaar wordt.
Een zelfde effect is ook te verkrijgen door met de "Eraser-tool" (="het gummetje") een gedeelte van een plaatje weg te gummen en de afbeelding daarna over een andere heen te plaatsen.