Kan ik excel cellen met ongeveer dezelfde waarde samenvoegen?

Hallo,

Wie kan me helpen met het volgende? Ik heb een beetje basiskennis van Excel, dus ik hoop dat het niet te ingewikkeld is.

Ik wil cellen samenvoegen met ongeveer dezelfde waarde, hieronder een voorbeeld.

1x A 0,481
7x A 0,645
1x B 0,645
1x A 0,678
1x B 0,643
1x A 5,213
1x A 4,960
2x B 0,645
4x B 7,132

En dit moet worden:
8x A 0,600
2x A 5,100
2x B 0,650
4x B 7,100

Het is de bedoeling dat de cellen met ongeveer dezelfde waarde worden samengevoegd in een getal wat in de buurt ligt, ik weet niet of er zoiets mogelijk is?

Mvg,

Pieter

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (1)

Je zult eerst moeten definiëren wat 'ongeveer' is, want met dat begrip kan Excel niets. Je zou dat kunnen doen met een extra kolom waarin je de getallen exact gelijkt maar door ze af te ronden met de formule ROUNDUP(B1;2). 0,645 wordt dan 0,65 (de 2 na de ; bepaalt het aantal decimalen waarop je afrondt). Er is ook een ROUND functie, maar die zou 0,643 afronden naar 0,64 en is daarmee niet meer gelijk, terwijl het wel 'ongeveer' hetzelfde is als ik je goed begrijp.

Daarna kun je met de functie COUNT tellen hoe vaak iets voor komt.
paulus811
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
En even met http://dolf.trieschnigg.nl/excel/index.php?langids=en+nl de engelstalige functienamen die jij gebruikt vertalen naar de nederlandstalige functienamen die vraagsteller vermoedelijk gebruikt.