Hoe kun je een logo, gemaakt in Paint Shop, zo scherp mogelijk houden bij het opslaan?

Voor visitekaartje. Tekst wordt later toegevoegd in MS Publisher, en ook via Publisher geprint.
.gif is te hard voor bij de tekst, .jpeg wordt juist weer te vaag. Het logo mag dus niet afsteken bij de tekst, maar het moet een geheel vormen.

Niet komen a.u.b. met "kun je beter in dit of dat programma doen", ik moet het doen met wat ik heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

Je bent bij Paint gelimiteerd tot een paar formaten, waarvan PNG de beste is.

Eigenlijk zou je een logo echter vector-based moeten maken. Bij gebrek aan beter is een een zo hoog mogelijke DPI dan het beste (of minst slechte) alternatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het opslaan in het eigen PSP formaat, dat kun je alle bewerkingen (bijv. indien gewerkt met lagen of vectoren) later evt. voortzetten.

Als losse afbeelding kun je het best opslaan in Tiff- formaat, dan gaat er niets aan kwaliteit verloren.

NB
Logo's maak je meestal als vectorafbeeldingen, ivm met de schaalbaarheid later (zonder kwaliteitsverlies).

Toegevoegd na 8 minuten:
Vectorafbeeldingen kun je bijv. opslaan als EMF (of het oudere WMF) bestand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jpg is een lossy bestandstype. dwz; je verliest gegevens zodra je een bestand in .jpg formaat opslaat.

gif is GEEN lossy bestandstype. In principe kun je bij een keus uit slechts jpg of gif, dus beter GIF kiezen.

Nadeel van gif is het beperkte aantal kleuren, maar omdat je met een logo bezig bent heb je waarschijnlijk al maar hooguit drie kleuren gekozen, en vervalt dat nadeel.
Zeker als je je kleurkeuze hebt aangepast aan de herkenbaarheid; een duidelijke kleur werkt voor herkenbaarheid beter dan (ik noem maar wat;) pastel- of grijstinten.

Als logo.gif te hard is voor de tekst dan kun je de tekst ook in de gif zetten. Beiden worden dan even hard.

Doe je de resolutie een flink stuk omhoog dan zie je geen kartelrandjes meer.

In MS publisher zou je dit moeten kunnen verschalen naar de gewenste afmeting. Maar ik ken MS publisher niet.

Andere optie, maar met kwaliteitsverlies, is het logo WEL als jpg opslaan, maar de compressie zo laag mogelijk houden. Dus zo WEINIG mogelijk comprimeren.
Dat is een kwestie van experimenteren.

En voortaan voor logo's toch een vector-programma gebruiken :-)