Hoe kan ik aan keuzes in ivalidatielijst een prijs en koppelen?

ik wil in excel een programma maken waarmee ik vloeren en plafonds kan berekenen in prijs.
dan voer ik het aantal vierkante meters in, kies ik een vloer en berekent excel automatisch de prijs voor de vloer.

het kiezen van de soort vloer kan dan wel in een invalidatie keuzelijst, maar ik kan er dan geen prijs aanhangen (onzichtbaar.) kan ik de keuzes binnen de lijst ook nog verborgen een prijs geven.

voorbeeld:
ik wil een tapijt vloer van 20 bij 5 meter.
dan voer ik 100m2 in, selecteer ik tapijt.
en dan zou het mooi zijn als dan de prijs berekent automatisch wordt.

ik kan dit wel normaal instellen in afzonderlijke cellen. maar ik wil al die soorten vloer wegwerken zodat ik ze niet zie. weet iemand dus hoe ik prijzen aan de keuzes kan koppelen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kun je iets duidelijker zijn misschien? Zeg a.j.b. gewoon wat je wilt en gebruik geen flauwekultermen. Hoezo "invalidatie keuzelijst"? Ik werk al 20 jaar met Excel en weet niet wat je bedoelt.
En wat bedoel je met 'vloer wegwerken'?

Antwoorden (2)

Je zou de prijs/m3 afhankelijk kunnen maken van de gemaakte keuze in de validatielijst middels de IF functie (ALS in Nederlandstalig Excel).

stel:
soorten vloer: tapijt; zeil
prijs/m3: onbekend=0; tapijt=20; zeil=17,50

Vul in:

sheet2:
A1: "vloer" B1: "prijs/m3"
A2: "tapijt" B2: 20
A3: "zeil" B3: 17,50

sheet1:
a1: "M3" b1: "vloer" c1: "prijs/m3" d1: "prijs totaal"
a2: 10
b2: validatie list (sheet2!A2:sheet2!A3)
c2: =if(b2=sheet2!a2;sheet2!b2; if(b2=sheet2!a3;sheet2!b3; 0) )
d2: =a2*c2

Resultaat:
Nadat je 10 hebt ingevuld in A2 en
* nog geen keuze hebt gemaakt wordt C2 0 en D2 0
* een keuze hebt gemaakt voor tapijt wordt C2 20 en D2 200
* een keuze hebt gemaakt voor zeil wordt C2 17,5 en D2 175

Jammer bij deze oplossing is dat je IF functies blijft nesten net zo vaak als er keuzes in je validatielijst voorkomen.

werking IF functie:
if (voorwaarde; uitkomst als voorwaarde is WAAR; uitkomst als voorwaarde is ONWAAR)

Toegevoegd na 48 minuten:
Ik ben ervan uit gegaan dat je de lijst met vloersoorten en bijbehorende prijzen per m3 op een apart sheet (tabblad) bijhoudt. In Engels Excel heten tabbladen standaard sheet1, sheet2,....,sheetX.

Als je je tabbladen een andere naam geeft (i.p.v. "sheet2" bijv. "Prijslijst") dan moet je natuurlijk die naam invoeren voor het BANG teken ("!") in cellen b2 en b3.

Door op deze manier te verwijzen naar een ander sheet in je IF aanroep in cel b3 kun je eenvoudig prijzen aanpassen in sheet2 zonder aanpassingen te hoeven doen op sheet1.

Toegevoegd na 52 minuten:
Toevoegen van een nieuw vloertype op sheet2 vergt echter altijd wel een aanpassing van cellen b2 en b3 op sheet1. Ditzelfde geldt voor het verwijderen van een vloertype.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zet je vloertypes en bijbehorende M2-prijzen op Blad2. Maak van deze lijst een tabel. Dit doe je door op het lint te klikken op 'Opmaken als tabel'. Selecteer vervolgens een opmaak. Deze doet er niet zo toe. Het voordeel hiervan is dat je later gegevens kunt toevoegen en verwijderen zonder dat je formules moet aanpassen. Je kunt het vak links boven het blad, waarin de aanduiding voor de huidige cel staat (A2 bijv.) uitklappen en zien welke naam de tabel heeft gekregen.

Geef het lijstje met Vloertypen een aparte naam door de lijst te selecteren en in het vak linksboven een naam te typen.

Nu kun je op Blad 1 in Cel A2 de validatie aanzetten en kiezen voor 'Lijst' in het vak 'Toestaan' en in het vak 'Bron' verwijzen naar de lijst met vloertypen die je hebt gemaakt met '=Lijstnaam'. Nu kun je via het pull down-lijstje naast de cel kiezen uit een vloertype. In het vak daarnaast kun je de vierkante meters invullen. In de cel daarnaast ga je met de functie VERT.ZOEKEN de M2-prijs bij het vloertype zoeken.

Vul in de cel in '=VERT.ZOEKEN(A2;Vloer;2;0)*B2'

Deze formule zoekt naar de waarde in A2 in de tabel met Vloertypes en M2-prijzen. Neemt daaruit de bijbehorende M2-prijz over en vermenigvuldigt deze met de in B2 ingevulde vierkante meters.