Hoe kan ik de kwaliteit van een foto verbeteren? (lees bijschrift)

Via vakantieveilingen heb ik een foto op canvas gevonden. Ik zou graag een foto van een olifant of neushoorn op het canvas willen. Nu heb ik enkele foto's geprobeerd maar geeft hij steeds aan dat de kwaliteit van de foto slecht is terwijl de foto op mijn beeldscherm haarscherp is. Wat kan ik het beste doen? Kwaliteit (met een of ander trucje) verbeteren? Of het toch gewoon op canvas af laten drukken, want het maat balkje is op de helft ongeveer maar dan staat er toch bij dat de kwaliteit slecht is. Alvast bedankt voor jullie hulp :)

Toegevoegd na 2 minuten:
In de eerste zin bedoel ik gewonnen ipv gevonden

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.2K

Antwoorden (1)

De kwaliteit van de foto wordt bepaald door de resolutie. Dat op jou beeldscherm scherp is, zeg niet alles over de afdrukkwaliteit. Voor een goede afdruk moet je foto een afdrukresolutie hebben van minimaal 300 dpi. Dus plaats je afgekeurde foto's maar eens in een fotobewerkingsprogramma en kies dan afdrukkwalitiet van 300 dpi. Je zult zien dat er een klein fotootje van overblijft ! En een foto met (te) weinig resolutie (pixels) kun je ook niet verbeteren. Ga op zoek naar betere (hoge resolutie) foto's. Een digitale camera kan deze leveren, bepaal van te voren welke afmetingen je afdruk ongeveer moet hebben en zoek vervolgens de gewenste instelling (aantal pixels) erbij.

Toegevoegd na 4 minuten:
Al begrijp dat fotograferen van neushoorn of olifant niet zo gemakkelijk is in NL, maar mischien kun je op fotowebsites als Instagram oid geholpen worden aan een bruikbare foto.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
gvrox
8 jaar geleden
300dpi is wel aan de hoge kant voor canvas...
Cryofiel
8 jaar geleden
Voor canvas zou 100 dpi genoeg moeten zijn, vermoed ik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan met bijvoorbeeld photoshop wel de resolutie kunstmatig verhogen, maar je krijgt dan niet plotseling meer detail en het wordt er niet altijd mooier op. Zoek eens naar resize image of ietsmdergelijks.