Wat zijn de belangrijkste eisen voor het selecteren van een webdesigner?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je met webdesigner? Een persoon die websites voor je maakt, of een programma waarmee je websites kunt maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand of een bedrijf dat dit voor je doet.

Het beste antwoord

Ik zou zelf zeggen;
- website; word het een CMS of vaste site (kortom; moet je zelf vaak wijzigen, doe dan een CMS)
- Waar word de website mee gemaakt (flash is vaak duurder dan bijv. PHP)
- Op welke termijn kunnen ze leveren
- Komt de site op hen server te staan of moet je een eigen server betalen (meenemen in prijs)
- Wat is de prijs van het ontwerp
- Sluit de ontwerpstijl van de designer aan bij jouw wensen
- kan de designer dingen in normaal Nederlands uit leggen zonder vaktaal te gebruiken

Ik heb zelf niets met webdesigners, maar als ondernemer zijn dit de eerste dingen waar ik aan denk..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In een reactie op je vraag, heb ik je gevraagd wat je bedoelt met "webdesigner". Bedoel je een programma om websites te ontwerpen? Of een persoon die websites ontwerpt?

Ik zal beide gevallen bespreken.

programma
-operating system (besturingssysteem)
-f;exibiliteit (kan het verschillende soorten webpagina's maken (HTML, DHTML, PHP, PERL, ASP, asp.net,...)
-wysiwyg of niet? (wysiwyg= what you see is what you get.)
-programmeerkennis vereisd?

persoon
-ervaring
-kennis van welke webtalen?
-kom je er zelf goed mee overeen? (je zult ermee moeten samenwerken.)
-betrouwbaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spreekt zijn manier van werken aan?
Referenties
Weet hij zeker dat hij jou kan bieden wat je vraagt.
Speelt hij goed in op jouw wensen?
Voelt het goed?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn verschillende rollen bij het maken van een website:

- Front-end Ontwikkelaar
- Back-end ontwikkelaar
- Webdesigner
- Zoekmachine specialist
- Usability goeroe (;
- Content manager
- Schrijver van het functioneel ontwerp
- Evt. logo ontwikkeling

De eerste taak aan jou is dus je af te vragen of je alleen een webdesigner zoekt, of iemand die ook gelijk het functioneel ontwerp doet (welke knoppen staan op een pagina en waar gaan die heen en wat kun je daar nog meer). Moet deze persoon de site ook bouwen, alleen de front-end of helemaal niet.

Vaak zijn goede ontwerpers heel slecht in het bouwen van een site (alpha en beta wetenschappen).
Dus, zoek je echt een webdesigner let dan op het volgende:
- Hij/zij is op de hoogte van de andere vakgebieden (anders krijg je nooit een goede samenwerking)
- Hij/zij is op de hoogte van trends qua vormgeving op het internet
- Hij/zij heeft een uitgebreid portfolio naar JOU smaak (subjectief)
- Hij/zij kan bij zijn/haar bestaande ontwerpen uitleggen WAAROM bepaalde keuzes gemaakt zijn.

Ik heb meerdere malen sollicitatie gesprekken gedaan met webdesigners (en met de andere rollen) als project manager bij een internetbureau en dit zijn de punten waarop ik selecteer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals @mormel al aangeeft brengt het ontwikkelen van een website meerdere vaardigheden samen. Hoewel ik zelf ook prima sites bouw weet ik uit ervaring dat een team in veel gevallen een beter resultaat zal leveren. Echter is dit ook al snel een stuk duurder. Ik kan als enkeling een site opleveren die er prima uit ziet vanaf 250,-.

Als we het voorbeeld van @mormel erbij pakken en uit gaan van 8 verschillende mensen die allemaal extreem goed zijn in hun eigen gebied, kan je het hele team tegen een laag commercieel tarief ongeveer 45 minuten laten werken. Dat is niet eens voldoende tijd om het hele team in een vergadering in te lichten over een project.

Zoals ik al aangaf geeft een team in 'veel gevallen' een beter resultaat. Als jouw website niet te ingewikkeld is kan je er wel duizenden euros tegen aan gooien, maar is de kans toch groot dat je bij een kleine webdesigner hetzelfde resultaat had geboekt voor een deel van de prijs.

Wanneer het om kleine webdesigners gaat, is het inderdaad heel belangrijk om te kijken of het generieke portfolio jou aan staat (bij grote bureaus is het resultaat afhankelijk van welke mensen er op dat moment zitten). Neem ook gerust contact op met een bedrijf uit het portfolio om er achter te komen hoe het traject verlopen is.

Mocht je op zoek zijn naar een kleine webdesigner, zou ik het zeker waarderen als je me een berichtje stuurt. Ik zal mijn website hier echter niet plaatsen omdat ik niet wil spammen.