Hoe kan ik een logo wat ik ga maken in illustrator het beste aanleveren bij de klant die het zowel voor drukwerk als online wil gebruiken?

Ik moet een logo maken voor een klant. Dit logo moet zowel op briefpapier komen als op de website. Nu ontwerp ik alleen het logo en moet ik het dus aanleveren bij de klant. Een bestand geschikt voor de website + sociale media en een bestand geschikt voor briefpapier. Nu vraag ik me alleen heel erg af in welke bestandtypes ik dit aan moet leveren en hoe groot ik het logo moet ontwerpen. Illustrator kun je altijd vergroten en verkleinen, maar de klant heeft zelf geen illustrator, dus ik moet het al in alle correcte maten aanleveren. En ik heb geen idee waar ik nu wijs aan doe.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

Lever het in .pdf .ai en .png (mogelijk die ook in verschillende formaten) aan. Dan kan de klant alle kanten op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Houdt ten eerste rekening met kleurgebruik. Drukwerk is op basis van CYMK. RGB rood zal veel doffer zijn.

Ten tweede prefereren veel drukkers een lijnen document. Hiervoor moet je de onderdelen in het document even converteren. Fonts zijn daardoor niet meer aan te passen. Lijnen zijn nodig waar druk en snijwerk aan elkaar zijn verbonden. Denk aan het bedrukken van textiel als T-Shirts. Daar worden in veel gevallen geen inkten maar folies op gedrukt. Deze folies moeten dan worden gesneden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het meest eenvoudig en flexibel is het aanleveren in Encapsulated PostScript (.eps). Dit kun je in de meeste grafische software inlezen en omdat het niet pixelgebaseerd is, maar de afbeelding 'beschrijft', kun je bij het inlezen aangeven welke pixelafmetingen de afbeelding moet krijgen. De klant heeft zo de mogelijkheid om nog voor andere afmetingen te kiezen zonder dat het ten koste van de kwaliteit hoeft te gaan.