Hoe krijg ik witte letters op een rood vlak minder pixelig/griemelig op het web?

Ik wil graag witte letters op een rood vlak als jpg op het internet (facebook) plaatsen. Maar de letters worden dan onscherp en wat pixelig. Hoe kan ik dit probleem oplossen? Contouren van letters maken in indesign helpt niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk save je je plaatje als een jpg of een jpeg.

Dat formaat maakt gebruik van compressietechnieken om een zo'n klein mogelijk gestand te maken. De compressie is echte niet "lossless". Dat wil zeggen dat de informatie na compressie niet meer voor 100% terug te halen is. In een gewonde foto is dat verlies nauwelijks te zien, maar in plaatjes met grote vlakken van 1 kleur vallen ze erg op.

Voor dergelijke plaatjes zijn betere oplossingen.

De oplossing is een ander formaat te gebruiken. Opslaan als PNG (Portable Network Graphics) werkt het beste.

Eventueel kun je ook het GIF-formaat gebruiken, maar dat kan voor kleurafwijkingen zorgen. BMP (bitmap) plaatjes kunnen eventueel ook, maar dat levert soms erg grote bestanden op.

Toegevoegd na 2 minuten:
PS. of ze op facebook werken weet ik niet zeker (ik kom daar nooit) maar het is de enige oplossing.

JPG's zijn er nu eenmaal niet geschikt voor om dit soort plaatjes goed weer te geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! Duidelijk antwoord. Het probleem is dat ik de afbeelding in indesign maak en dan exporteer naar jpg. Bij het exporteren kan ik niet voor een png of gifoptie kiezen. En als ik het eerst als jpg opsla, open in photoshop en dan opsla als png helpt vast niet meer, toch?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Op het moment dat je het plaatje als jpg exporteert is het zijn informatie kwijt. Het vervolgens via een ander programma weer omzetten brengt die informatie niet meer terug. Dat heeft dus geen zin. Is JPG het énige formaat waarin je kunt exporteren ?
Is er b.v. ook onder de "save as"-opties geen ander formaat verstopt ?