Hoe vertaal je een Hex kleurcode (bijv. 9ccee0 = CMYK 30.8.0.12) naar een verfcode zodat je die kunt laten maken bij de verfspcialist?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

Je kunt daartoe de hex code opzoeken in de tabel in de bron.

Toegevoegd na 28 minuten:
In bron 2 kun je de code invoeren om CMYK te verkrijgen

Toegevoegd na 1 uur:
Hier kun je ralkleuren berekenen. Ik heb jouw code ingevoerd: RAL 6027 (bron 2)

Ook de pantone nummers die er het meest op lijken (bron 3)
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat Poet schrijft is correct.
Er zijn standaards gemaakt voor verfkleuren die "in real life" gebruikt worden. RAL en Pentone zijn er 2 van.

Voordat je je css en cmk kleurcodes kunt proberen te vertalen naar RAL(beperkt aantal kleuren maar goed verkrijgbaar als klusverven bv) of Pentone (zeer uitgebreid, maar alleen in grafisch materiaal te koop),
moet je wel je beeldscherm gekalibreerd hebben.
Anders kun je de kleuren niet goed vergelijken.

Draai je je kleuren uit op de printer, dan moet je eveneens je printer gekalibreerd hebben om uiteindelijk de correcte kleur terug te vinden in Pentone of Ral, of wie weet welke stalenkaart, want ieder merk verf/inkt heeft weer een eigen stalenkaart.

Toegevoegd na 4 minuten:
" ieder merk verf/inkt heeft weer een eigen stalenkaart."
Dus ook de Gamme, Hornbach, Histor, Flexa enzovoorts enzoverder hebben allemaal eigen staalkaarten.

Je zult dus zelf de kleuren met elkaar moeten gaan vergelijken.
Maar neem daarbij alsjeblieft de stalen mee naar buiten, want zelfs de kleur van het kunst-licht beïnvloed je kleuren.