Mag je foto's van een boek publiceren op internet?

Daarmee bedoel ik de voorkant van een boek, dus de cover.
Maakt het dan ook uit of je de foto zelf hebt genomen? Of zit je dan ook met het pictoright? Want ik las dat je foto wel mag gebruiken als het nodig is, maar niet als het gaat om versiering.
Wat als je een recensie gaat schrijven van het boek? Mag het dan wel?
Of als je een site hebt als bijvoorbeeld chicklit.nl waar een overzicht gepubliceerd word van chicklit boeken. Mag je dan wel foto's plaatsen? Of moet je dan toestemming vragen van de kunstenaar/fotograaf/ontwerper van de cover?

Ik hoop dat het nog een beetje te begrijpen is. Maar ik wil zelf proberen een blog/website op te zetten die vergelijkbaar is als die van chicklit.nl Maar nu stuitte ik dus op dit 'probleem' een site zonder foto's van de voorkant van boeken is namelijk niets aan. En niet alle boeken heb ik zelf, hoe zou ik er dan aan moeten komen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (2)

Het mag alleen als je een juiste manier van bronvermelding gebruikt. Anders valt het onder plagiaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag zonder problemen foto's van het boek publiceren. Je mag geen kopiën van het boek verspreiden. Maar een foto is een foto en geen (foto)kopie. Voor iedereen die de foto ziet zal het namelijk duidelijk zijn dat deze als foto wordt bedoelt en niet als kopie.

En wat de foto betreft heeft de fotograaf de rechten. Dus als jij die foto neemt mag je jij daarmee doen wat je wilt en is het aan anderen om deze foto niet zomaar te kopiëren.

De schrijver van dat boek heeft rechten op zijn werk. Jij hebt rechten op jouw werk, dit geval die foto. Het wordt pas een ander verhaal als je foto's gaat nemen van alle pagina's van dat boek met tekst en al. Dan mogen het nog foto's zijn, het is dan ook een sluwe manier van kopiëren.